- Project Runeberg -  Om Boströms ideelära /
27

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ningar, när vi betrakta honom i ett visst afseende, hvarför
kan icke detsamma gälla äfven med afseende på ideerna
och deras innehåll, så att de äro absoluta och hafva inre
och absoluta bestämningar, när de betraktas inom sig
sjelfva (logiskt, formaliter), oaktadt (le hafva yttre och
relativa bestämningar, när de betraktas materialier? Eller
om ideerna äro i och för sig sjelfva relativa och
ändliga derför, att de i visst afseende äro högre och lägre,
måste icke äfven Gud följdriktigt sägas vara ett i och för
sig sjelft relativt och ändligt väsen derför, att han är det
högsta väsendet eller har den största materiala
fullkomligheten, då ju äfven dessa bestämningar äro yttre och
relativa bestämningar? Enligt prof. Nyblæus blifva alla
väsenden ändliga och relativa väsenden. Något absolut
eller oändligt finnes enligt honom icke.

»Högre och lägre, större och mindre (materiel)
fullkomlighet» beteckna icke ändlighet. då dessa bestämningar
tilläggas väsendena i Gud, de rent ideela väsendena. Detta
är deremot fallet, då man säger om de ändliga
subjekterna, att de i förhållande till hvarandra äro högre och
lägre, mer eller mindre fullkomliga. Man betecknar då
graden af deras lif och förnuftighet, måttet af deras
förnimmande. Men då man om de rent ideela väseendena
eller ideerna säger, att de äro högre och lägre, mer eller
mindre innehållsrika och i denna mening fullkomliga eller
ofullkomliga, så betecknas inga grader af lif eller
förnimmande. Det förnimmande, som finnes i ideerna, är Guds
förnimmande i dem. Men Guds förnimmande har absolut
klarhet och i den absoluta klarheten finnas inga grader
såsom i den relativa klarheten — på samma sätt som det
rena ljuset icke innehåller skymning eller dunkel. Enligt
prof. Nyblæus skola momenterna i oändligheten vara i och
för sig sjelfva ändliga derför, att de äro högre och lägre
d. v. s. formera ett system. Men inom den sanna
oändlighetens sfer finnes ingen ändlighet, ehuru der finnes
systematisk mångfald, hvars momenter vi på menskligt sätt
beteckna såsom högre och lägre. Guds allvetande, som
icke är enkelt och abstrakt, innehåller många momenter,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosideel/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free