- Project Runeberg -  Om Boströms ideelära /
28

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

28

som alla äro sanna, absoluta väsenden och af dessa
mo-menter äro vissa högre, d. v. s. innehålla eller upptaga i
sig momenter, andra deremot äro lägre, så att de
innehållas eller upptagas i de förra; följer nu häraf, att
rno-menterna äro i och för sig sjelfva »relativa», »ändliga»
eller icke-allvetande? Och då således Guds
allvetenhets-eller oändlighets-momenter, med bibehållande af sin
absoluta karaktär, äro högre och lägre eller i en viss ordning
innehållas i hvarandra, så ligger det ju icke i den
ifrågavarande formen såsom sådan, att den upphäfver innehållets
absoluthet. Att innehållets momenter äro högre och lägre,
uttrycker egentligen endast, att de hafva systematisk form,
så att två momenter eller väsenden, hvilka som helst,
alltid hafva något med hvarandra gemensamt och att det
gemensamma är det enklare af de båda, hvilket
följaktligen såsom lägre innehålles i det förra såsom högre eller
innehållsrikare, utan att denna form för deras
sammanhang nedsätter innehållets oändlighet.

Men deraf att ideerna eller de ursprungliga väsendena
i Gud äro absoluta, när de ses från vissa synpunkter,
följer icke, att de hafva samma karaktär, när de ses från
andra synpunkter. Ideerna kunna allt för väl betraktas
såsom ändliga, hvilket äfven i mina föregående skrifter
angående denna sak har blifvit framhållet; men i sådant
fall måste man göra sig klart reda för, från hvilka
synpunkter detta sker och icke konfundera dessa med andra
synpunkter. Betraktas ideen t. ex. såsom mått för det
ändliga väsende, för hvilket ideen ligger till grund, så
är han, i detta afseende betraktad, ändlig. Det ändligas
mätt är ändligt. Endast det oändligas mått är oändligt.
Eller betraktas en idee såsom subjekt i ett omdöme och
tillägger man honom högre ideer såsom negativa
bestämningar, så är han i detta afseende i en viss mening
relativ, emedan ban har negativa bestämningar, som äro
relativa. Men häraf följer dock icke, att ideen är relativ i
det afseende, i hvilket han är absolut, nemligen när ban
betraktas i och för sig sjelf eller i och för Gud, hvilka
äro de synpunkter, från hvilka jag har sagt honom vara

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosideel/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free