- Project Runeberg -  Om Boströms ideelära /
45

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

45

inueliålla, att ideerna äro högre och lägre eller sta i
förhållande till hvarandra af grund och följd i reel bemärkelse
och således hafva olika materiala bestämningar. Dessa
citater angå således icke det, hvarom fråga är, nemligen
i hvilket afseende väsendena enligt Boström äro absoluta.
Jag har på denna fråga svarat och i min förra uppsats
genom citater ur Boströms skrifter äfven styrkt, att alla
väsenden enligt Boström äro absoluta (sjelfständiga och
fullkomliga), när de betraktas i sin eviga sanning. Det
finnes lika många väsenden i sin sanning (för Gud), som
det finnes tillvarande eller relativa väsenden. Jag har
också visat, att dessa väsenden i sin sanning äro ett enda
absolut väsende, Gud, betraktad i hans bestämningar eller
mångfald. Men att betrakta ett väsende i sin eviga
sanning är hvad Boström kallar den formala synpunkten för
dess betraktande. Och det samma, som ett väsende är i
sin sanning, är det i ocb för Gud, såsom hans bestämning
eller idé. Det är således, när väsendena betraktas i de
nu nämnda afseendena, som de enligt Boström äro
absoluta eller hafva samma oändlighetsattributer, som Gud,
samma allmänna logiska bestämningar, som Gud, ehuru
de enligt Boström hafva olika speciela (materiala)
bestämningar, när de betraktas materialiter, hvilket är en annan
synpunkt för deras betraktande. Nu går prof. N. så till
väga, att ban bestrider riktigbeten af mitt påstående,
att väsendena enligt Boström äro absoluta i de nämnda
afseendena, dermed, att han anför hvad Boström säger
om väsendena, betraktade från andra synpunkter. Menar
dä prof. N., att det faktum, att Boström kallar väsendena
absoluta och tillägger dem samma (formala, logiska)
bestämningar som Gud, när han betraktar dem från vissa
synpunkter, kan vara upphäfdt dermed, att ban tillagt dem
olika bestämningar, när ban betraktat dem från andra
synpunkter? Sökte prof. N. endast visa, att dessa
synpunkter stå i strid med hvarandra eller att hvad som
säges om väsendena, när de betraktas i det ena afseendet,
upphäfver hvad som säges om dem, när de betraktas i det
andra, så vore en sådan uppgift till sin form rimlig; men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosideel/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free