- Project Runeberg -  Om Boströms ideelära /
57

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

57

propedeutik, nemligen att menniskan aldrig kan
sammanfalla med sin idee eller med sitt eviga mått.

Att Boström använde uttrycket absoluta väsenden,
»hade», säger prof. N., »tvifvelsutan sin grund i det dubbla
intresse, som föranledde honom att säga, att Guds ideer,
ehuru hvar och en af dem är ändlig, likväl äro absolut
fullkomliga»1). Denna absoluta fulkomlighet säges vidare
vara en fullkomlighet i sitt slag, hvilken åter
sammanfaller med ändlighet, så att man enligt prof. N. får ett
oändligt genom föreningen af mänga ändliga och genom
föreningen af många ovisa en vis.

»Också är det tydligt, att, när Boström förklarar att
guddomlighetens ideer äro absolut fullkomliga, så kan han
dermed ej vilja yttra någonting annat än just hvad han
säger, nemligen att ideerna äro i alla afseenden
fullkomliga såsom ideer, men ej att en idee skulle kunna (till
innehållet) ega samma fullkomlighet, som Gud sjelf, det
absolutas hela system, dess ideela organism»2). Denna
fullkomlighet till innehållet är den materiala
fullkomligheten. Men hvilken har sagt, att en idee skulle kunna
hafva samma materiala fullkomlighet som en annan idee
eller som Gud? Det är just detta, som jag har bestridt.
Det är endast prof. N., som icke håller skilda
synpunkter isär.

»Tänker man nu en guddomlig idee såsom egande
all den fullkomlighet, som öfverensstämmer med dess
begrepp eller tillkommer den såsom denna länk i det absoluta
förnuftets system och ingen annan, så skulle ingenting
kunna tilläggas eller fråntagas den utan skada. Den kan
då — enligt Boströms förklaring af ordet — kallas
absolut, ehuru den icke har samma oändlighet som Gud»3).
Ingen kan väl rimligtvis tillägga en idee någon annan
fullkomlighet än den, som öfverensstämmer med dess
begrepp eller tillkommer den såsom denna länk i det
absoluta förnuftets system och ingen annan, såvida man skall
antaga, att det är möjligt för oss menniskor att veta nå-

1) Sid. 17.

2) Sid. 18.

3) Sid. 18.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosideel/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free