- Project Runeberg -  Om Boströms ideelära /
62

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

62

absoluta lif eller sjelfmedvetande» och »såsom sädana
for-rnelt fullkomliga, d. v. s. fullt homogena med det
guddomliga lifvet eller sjelfmedvetandet, som utgör deras princip
och reela enhet, alltså fullt (absolut) lefvande, fullt
(absolut) sjelfmedvetna eller utan all tillsats af något, som
strider mot lifvets, sjelfmedvetandets begrepp»1). Då dessa
väsenden sägas vara »fullt (absolut) lefvande», så måste
ju detta betyda, att de äro lefvande utan hvarje
inskränkning, negation och motsats (af lif), ty vore de i något
afseende icke-lefvande, när man betraktar hvad de äro i
sin sanning eller i och för Gud, så hade man ju inrymt
åt dem något, som »strider mot lifvets eller
sjelfmedvetandets begrepp» eller de vore då icke »fullt homogena
med det guddomliga lifvet eller sjelfmedvetandet». Äfven
prof. N. har således »en mångfald af absoluta», d. v. s. i
sitt lif sjelfständiga och fullkomliga väsenden, som alla
innehållas i Gud såsom deras enhet. Detsamma säger han
ock, ehuru med andra ord, då han säger, att väsendena i
Gud äro »rent andliga», »rent förnuftiga», »rent osinliga
väsenden», »rent ideela personligheter i likhet med Gud».

Men hvarför uppträder prof. N. icke dess mindre emot
läran om många absoluta väsenden i Gud? Detta kommer
sig deraf, att ban anser, att bestämningen »absolut» icke
kan tilläggas annat än den guddomliga enheten; enhetens
innehåll, mångfald eller momenter deremot äro för honom
icke absoluta utan relativa, ändliga och inskränkta.
Absolut betyder oändlig och bestämningen oändlig kan blott
tilläggas enheten; bestämningarna deremot äro endast
relativt oändliga eller ändliga, ehuru ändliga i rationel
bemärkelse, icke i empirisk. Och då nu prof. N. har gjort
det antagandet, att absolut väsen betyder alla sanna
väsendens enhet, så är det en af detta antagande riktigt
dragen konklussion, att läran om många absoluta väsenden
är polyteistisk, ty många »absoluta» betyder för prof. N.
måuga högsta enheter, principer eller grunder för alla
väsenden, d. ä. många gudar. Då prof. N. med det oändliga

)) Sid. 20.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosideel/0066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free