- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofiens förhållande till den Kantiska /
20

(1882) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

20

Om den lioströmska filosofiens förhållande till den Kautiska.

inan sig reda för hvarje åskådadt moment, som derigenom blir kändt
eller bekant, d. v. s. får formen af kunskap, och dessa successivt
genomlupna momenter subsumeras under en genom förståndet gifven
enhet, hvilken är tinget, som har de mänga momenterna till sina
egenskaper eller bestämningar. Förståndet förvandlar de många
åskådade momenterna till predikater hos en substantiel enhet, som
är tinget, och derigenom skapar förståndet objekter. Men att
uppfatta det ena innehållsmomentet efter det andra och hänföra det
såsom bestämning till en enhet är ett dömande, hvilket följaktligen är
den funktion, som ursprungligen tillhör förståndet.
Sammanbindningen af de många momenterna och deras hänförande till en enhet,
hvarigenom de blifva ett helt, sker icke af objektet, som endast är
grund till isolerade eller spridda intryck, och icke heller genom
sin-ligheten, som är passiv och som endast senterar och tager emot
intrycken, utan genom en aktiv eller spontan förmåga, som är
förståndet. Ögat ser färg, örat hör ljud, känselsinnet fattar hårdhet,
mjukhet, rörelse o. s. v., men dessa momenter äro ännu icke
hvarken hvart för sig eller såsom en summa ett erfarenhetsföremål eller
ting. Det är genom vissa med förståndets natur enliga
förfaringssätt, som tingen och erfarenheten komina till verklighet, och den
allmänna formen för dessa förfaringssätt är omdömet. Genom
analys af omdömet kan man derför leda sig till vissa rena begrepp,
hvilka såsom former ursprungligen ligga hos förståndet eller höra
till dess natur och väsen, på samma sätt som rummet och tiden
äro former, som innebo hos sinligheten. I hvarje slag af omdöme
måste ingå någonting rent, och sammanfattningen af dessa rena
momenter äro de 12 kategorier, som vi för vårt ändamål icke behöfva
närmare uppvisa och angifva.

Dä dessa kategorier äro de former och lagar, utan hvilka
ingen förståndsverksamhet är möjlig, så äro de äfven former och
lagar för tingen. Tingen äro nemligen produkter af förståndet, och
hvad som är form och lag för den producerande eller
syntetiserande kraften är form och lag för produkten eller syntesen och
dermed en kunskap, som a priore gäller 0111 den syntetiserade
mångfalden eller tingen; — på samma sätt som formen eller sättet,
hvarpå man förfar, då man räknar, är form, sätt eller lag för de
räknade momenterna. Tingen äro gifna för oss endast så vida de
tänkas; ty tänkas de icke, sä äro de icke, nemligen för oss. I sig
sjelfva må de vara och finnas och då under en annan form, såsom
osinliga eller såsom noumener, men så snart de äro för oss, så äro
de bestämningar hos vårt medvetande och antaga dess rena former,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehboskant/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free