- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofiens förhållande till den Kantiska /
23

(1882) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om den Iioströmska filosofiens förhållande till den Kautiska. 23

sammans till ett helt, blifva äfven rummets och tidens lnoinenter,
som i sig sjelfva äro diskreta, sammanbundna till medvetna och
bestämda enheter.

Men denna successivt skeende apprehension af momenterna
måste atföljas af en reproduktion i hvarje följande tidsmoment af det,
som blifvit apprehenderadt i ett föregående. Denna reproduktion sker
i tiden. De föregående momenterna måste qvar vara i
inbillningskraften under form af bild och dessa bilder reproduceras successivt
och associeras med det, som i hvarje följande tidsmoment
apprehen-deras. De apprehenderade momenterna kunna icke spårlöst försvinna
ur medvetandet. I sådant fall skulle hiatus ega rum mellan det
toregående och det efterföljande, hvarigenom väl spridda eller
isolerade lnoinenter genom apprehensionen komme till vårt medvetande,
men utan att dessa egde något inre sammanhang eller stode i
någon verklig förbindelse med hvarandra. Menniskan skulle då i hvarje
följande tidsmoment hafva glömt, hvad hon aktuelt hade förnummit
i ett föregående. Men nu qvarhållas momenterna i erinringen eller
minnet och reproduceras i en viss ordning efter angränsning i rum
och tid och i enlighet med associationens lagar. Denna ordning är
dock icke en subjektiv, godtycklig och tillfällig ordning, ty äfven
denna sker efter angränsning i rum oah tid och i enlighet med
associationens lagar. I sådant fall hade vi blott en subjektiv,
inbillad eller fantastisk verld, eller vi kunde i sådant fall icke skilja de
verkliga tingen från våra fiktioner. Ordningen vid reproduktionen
och associationen är tvärtom på nödvändigt sätt bestämd. Ett rent
moment ingår äfven i reproduktionens synthesis i inbillningen.
Momenterna reproduceras och associeras efter deras inre förvandskap
eller affinitet, eller den reproducerande och associerande kraften
förfar efter vissa rena, allmängiltiga och nödvändiga konturbilder eller
schemata, hvilka dock icke i hvarje fall komma till vårt
medvetande, och dessa rena tidsformer äro kategorierna, ehuru icke
betraktade i sig eller såsom det rena förståndets tillhörighet, utan
betraktade i förhållande till och i samband med sinliglieten och dess
innehåll. Detta rena moment i inbillningskraften är grunden dertill,
att icke vid uppfattningen af ett visst föremål momenter upptagas,
som finnas qvar i minnet efter andra föremål, samt dertill, att det
hela blir detsamma och på lika sätt bestämdt hvarje gång det
uppfattas.

Denna reproduktionens synthesis i inbillningen liar en stor och
vigtig betydelse och en vidsträckt omfattning. Det visar sig redan
här, att menniskan har ett eget inre lif, som framstår såsom enhet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehboskant/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free