- Project Runeberg -  Om den praktiska filosofiens föremål religionen, sedligheten och rätten /
19

(1870) [MARC] Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En annan form är slägtbestämdheter. De menniskor, om hvilka
vi säga, att de höra till samma slägt, hafva en egendomlig sinlig
bestämdhet, en empirisk individualitet, så väl fysiskt som psykiskt
skönjbar, som är uttrycket i det siuliga af ett förnuft, som hos dem
framträder och håller dem till ett helt. Denna kroppsliga och andliga
likhet, som är för de menniskor, hvilka höra till samma slägt,
gemensam och väsentlig, kan endast i ett individuelt förnuftigt väsen, som
bestämmer dem alla, vinna sin förklaring. I de egendomliga
slägt-drag, som för en mångfald af menniskor äro gemensamma, se vi således
verkningarna af ett högre personligt lif, till hvilket dessa menniskor
förhålla sig såsom lemmarna till sin organism. Detta högre väsen är
äfven grunden till den naturliga och ofria sympathi, som förefinnes
mellan menniskorna inom slägten. I denna tendens till
sammanslutning, i denna öfverensstämmelse och slägtkärlek se vi ingenting
tillfälligt utan yttringarna af ett högre väsen, som i dem innehålles och
som under denna form har sitt aktuela lif uti dem. Vi hafva nu
äfven här nämnt fakta, som behöfva sin grund, och hvarje grund i
egentlig mening är ett personligt väsen. Grunden måste nemligen vara eu
sjelfständig verklighet, ett andligt och evigt, ty eljest förutsätter han
sjelf ett annat. Men det sjelfständiga och ursprungliga, hafva vi sett,
är personligt väsen.

Vidare hafva vi olika slag af anlag, som äro gemensamma för
fiere väsenden. Anlagen äro krafter till verksamhet, krafter, som äro
outvecklade, men ega möjligheten af utveckling. Dessa anlag äro
verkade i oss af personliga väsenden eller hänvisa på ett sådant väsen,
som är den organiska enheten eller den andliga gemensamheten hos
de menniskor, i hvilka de innehållas. De äro den form, hvarunder i
det sinliga personliga väsenden för oss framträda, och tecken till, att
de väsenden, hos hvilka de under likartad form finnas, höra till ett
helt eller ingå såsom lemmar i en förnuftig organism. Äfven de
likartade anlagen äro nu faktiskt gifna former af sinlig bestämdhet,
hvilka hänvisa på särskilda förnuftiga väsenden, i hvilka de hafva sin
grund och för hvilkas aktualitet i och för oss de äro bestämde att
verka. Derför eger också menniskan förbindelse att taga kännedom
om sina anlag och att öfvervägande utveckla eller kultivera dem, som
mer distinkt framträda, och detta såsom medlem i och organ för samhället.

Härefter komma vi till de teoretiska enheter, som kallas nationer
eller nationaliteter. Med nationalitet beteckna vi en på särskildt sätt
framträdande natursida, som är gemensam för de menniskor, som bo
inom samma grannskap eller på samma landområde, eller dermed
betecknas gemensamhet i språk, seder och bruk, härkomst och utveck-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehprakt/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free