- Project Runeberg -  Om den praktiska filosofiens föremål religionen, sedligheten och rätten /
64

(1870) [MARC] Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

samhället åt honom anvisat, eller han har ställt sig i orätt förhållande
till samhället och dess öfriga medlemmar. Härigenom är hans vilja
rätts-stridig eller juridiskt ond, vare sig att hon derjemte är för samhället
farlig eller icke. Rättssamhället har nemligen, såsom vi äfven förut
an-gifvit, till sin omedelbara uppgift, att bestämma de områden i det yttre,
inom hvilka dessaktuela medlemmar hafva att lefva godtyckligt, så länge
de icke störa eller kränka en annans rätt, och vidare har det äfven att
upprätthålla dessa områden, såvida det är förenligt med dess ändamål.
Då nu den brottsliga viljan är ett hinder för en sådan rättsordning
och i allmänhet för samhällets ändamål, så är hon ond och det goda,
på hvilket hon hänvisar, är rätten, den filosofiska statslärans objekt.

Slutligen hafva vi det religiöst onda eller det irreligiösa lifvet,
som är en tredje form af det onda. Detta är en disharmoni, som
uppstått derigenom, att menniskan icke ordnat sitt lif och alla sina
krafter efter den högsta personliga bestämningsgrund, som innehålles
hos henne. Och det väsen, till hvilket hon sålunda här med
medvetande och frihet ställt sig i orätt förhållande, är Gud, hvilken
såsom det goda i absolut mening är den rationela religionslärans objekt.

Det har nu visat sig, att all filosofi går ut från och föranledes
af de motsatser, som för oss äro gifna, samt söker deras förklaring.
Praktiska filosofien går ut från motsatsen mellan det onda och det
goda eller från de olika former, under hvilka denna motsats
framträder och söker deras förklaring. Denna förklaring är gifven, då vi
uppvisat de väsenden, genom hvilka menniskan vinner befrielsen från
det onda. Alla förnuftiga väsenden utan undantag äro nemligen
verksamma för att å ena sidan negera det onda eller undanrödja det
hinder, som detta sätter för menniskans högre lif, samt å andra sidan
äfven förverkliga sig sjelfva för menniskan såsom det goda. Och i
sjelfva verket sker det senare genom det förra, ty att häfva en
negation eller här ett för litet af lif och lifvets harmoniskhet, såsom det
onda är, då det ur teoretisk synpunkt betraktas, är tydligen
detsamma, som att införa det harmoniska lif, i hvilket det onda är en
inskränkning, — såsom t. ex. äfven ett mörker eller en skymning
negeras derigenom, att det ljus inträder, hvars relativa negation eller
brist hon är.

Vi gå nu att angifva sedlighetens, rättens och religionens
begrepp. Då de äro abstrakta uttryck, så måste de såsom hvarje
sådant beteckna konkreta och individuela väsenden från en viss synpunkt
betraktade. De väsenden, som med dem afses, äro personliga. Med
sedlighet beteckna vi en privat person, antingen menniskan eller ett
privat samhälle, ehuru utan omedelbar reflexion på haus noologiska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehprakt/0066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free