- Project Runeberg -  Rahel Varnhagen /
69

(1908) [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

själsfrihet, en så snabbt vibrerande känslighet, ett gå
djupt kärleksbehof att äfven för honom kärleken blef
lifsfrågan, en man, som kunde älska en Heloisa-natur
så som en dylik »grande amoureuse» vill bli älskad:
med alla sinnen såsom kvinna, med hela själen såsom
personlighet1.

*



Rahel delade till en början de för tidigt komna
kvinnornas öde att ej möta den man, som var hennes
kärlek värdig.

Att den unge grefve Karl von Finckenstein ej
endast förälskade sig i men äfven förlofvade sig med den
hvarken genom skönhet, samhällsställning eller rikedom
lysande Rahel, visar att han var en man, som redan

1 Dr. W. Nowach har i sin intressanta studie: Liebe und
Ehe in deutsclieni Roman zu Rousseau’s Zeiten påmint om huru
under renässansen kvinnan som mannen sträfvade efter fulländad
personlighet utan någon slags »emancipationsrörelse», ty
hennes rätt i detta afseende var obestridd; att redan då förandligad
kärlek framträdde mellan undantagsnaturer och städse utom
äktenskapet, medan Rousseau däremot saknade förståelse förden kvinnliga
personlighetens utveckling. Först Goethe — som med hvarje
hjärte-fiber insugit det nya evangeliet om lidelsens seger öfver förnuftet —
fördjupade Rousseau’s lära och blef upptäckare af den moderna
kärleken. Werther förandligar sin kärlek tillsjälsfrändskap, han hänryckes
af det individuella i den älskades väsen, af poesin i hennes natur. I
Stella ville redan Goethe i vår tids anda lösa en äktenskapskonfikt och
han vet att seden måste omvandlas, ifall den ej skall bli
osedlighet. I alla sina verk visar Goethe den vördnad för kvinnosjälens
harmoni och skönhet, livarförutan intet förfinadt själslif mellan
man och kvinna är möjligt, hvarförutan lidelsen hvarken äger
höghet eller varaktighet.. .

Och hvad Goethe börjat fortsatte i Tyskland den romantiska
skolan och Jungdeutschland, liksom i Frankrike St. Simon,
Michelet, Stendahl o. a.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 21:51:36 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ekrava/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free