- Project Runeberg -  Rahel Varnhagen /
133

(1908) [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jesu person, medan båda förhöllo sig kalla mot den i
hans namn stiftade religionen.

Så länge Schleiermacher var panteistiskt-mystisk
stod Rahel honom nära. Men sedan han närmat sig den
positiva kristendomen tog hon bestämdt afstånd från
honom. Hennes själ förebådade henne en ny religion
och hon var öfvertygad att den kristna religionens
nuvarande gestalt var »ett nära nog tillfälligt moment i
känslans utveckling, ett moment, som dragit för länge
ub>. Och i ett djupgående yttrande uppvisar hon
kristendomens oförenlighet med jordelifvet.

»Hela denna lära har uppstått och uppfunnits under ett
själstillstånd, som icke kan räcka: den är helgelsens och
pånyttfödelsens moment... den är egentligen den religion, som, i sitt
allra heligaste innehåll, af sig själf borde frambryta och verka
och lefva i hvarje själ och öfverhufvudtaget ej meddelas...»

»Till allmän utöfning och till praktreligion kan kristendomen
icke göras. Så länge den fordrade försakelse och uppoffring,
utbredde den sig som en lidelse öfver jorden. Därför är den
värdig och skön i de hjärtan, där den härskar som lidelse, men,
till-lämpad på staten och lifvet, förvänd och hämmande för
årtusenden ...

Rahel har härmed såväl betonat det — under vissa
skeden i mänsklighetens och den enskilda människans
lif — betydelsefulla i läran om korset och det orimliga
i att denna lära blifvit släktet påtvungen såsom
religionen. Rahel — som Goethe, som Schleiermacher, som
mystikerna — ser i det egna gemytet religionens källa;
en dem utifrån gifven religion är en själfmotsägelse; endast
den ur individen själf, ur hans väsen kvällande och enligt
hans behof danade religionen är äkta. Hon betonar att
hon själf intet kan lära, »också ingen religion», ty
religionen är »den sista intima akten» mellan människan och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 21:51:36 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ekrava/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free