Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ingen beröring med dem. Laube, som dock äfven hörde
till hennes umgänge, kallar hennes bref den mest
öppenhjärtiga bok i Tysklands litteratur och henne själf »Rahel
den sannfärdiga». T. Mundt finner i dessa bref en
»ur-kraftig rörelse och utveckling af originell personlighet»
och kallar Rahel själf »tidens sympatiska nerv»; i
hennes »oändligt liffulla personlighet» förena sig »en
öfver-gångsperiods ångestfulla födslosmärtor» med »den
profetiska inblicken i framtiden». Gutzkow beundrade bland
annat hos Rahel — och som motsats till den vanliga
kvinnobildningen — hennes »högre mottaglighet». Gustav
Kühne har ej allenast lämnat en ypperlig
karakteristik af Rahel, utan äfven en snabb ögonblicksbild
af hennes yttre företeelse under de senare åren af
hennes lif. Ur den förra må det träffande omdömet
anföras: att Rahel i och genom sin person utgör »den
tänkande kvinnans emancipation» — ty hon har
uppenbarat hvad kvinnan såsom tänkande väsen kan nå genom
»ensam afskildhet och öfverlägsen andlig kraft» — men
att denna tänkare-kvinna tillika ägde den kvinnligaste
själ, en själ full af medkännande ömhet, hvarigenoin
hon först och främst, alltid och öfverallt blef
»hjärte-hugsvalerskan».
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>