- Project Runeberg -  Rahel Varnhagen /
205

(1908) [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

med vaxljus från alla fabriker.» Hon fruktar att en
andlig svaghet blir följden af att man sålunda tränger
in i »de unbefangensten Tiefen der Menschheit». Hvad
skulle hon väl kalla vår tids intervjuer och kritiker?!

Själf ansåg hon sig —* liksom tidens yppersta ansågo
henne — för »en af Tysklands främste kritiker». Men
hennes kritik utöfvades inom en finbildad krets,
hvilken hon visserligen enskildt påverkade, men
endast genom styrkan i sina skäl. Den offentliga
kritiken åter fastslår värden eller värdelöshet för
en själf kritiklös tidningspublik och gör detta,
ej genom styrkan i sina skäl, men genom styrkan
i sin ställning! Och detta gör större delen af den
offentliga nutidskritiken till ett kulturhinder — ifall man
till kultur räknar personlig omdömeskraft och fördjupadt
känslolif!

Rahel blef som alla, hvilka stå i ett personligt
kärleksförhållande till konsten, allt mer fordrande med åren,
samtidigt som hon behöll sin mottaglighet för allt godt
nytt.

I ett bref — där hon skildrar furst Piickler-Muskaus
»verkliga barnaväsen», i fråga om att lägga märke till och
upptaga allt nytt — säger hon: >Det är fördärf och icke brist på
förstånd, när människan icke vill upptaga i sig nya, henne
obehagliga tankar; stupiditet, när de träda inför henne och hon icke
märker, att de äro nya; den största infami, när hon igenkänner
dem och dock förnekar dem.» Bland bevisen på Rahels oförändrade
mottaglighet är hennes stora beundran för Victor Hugo och hans
* sentiment du vrai:» hon kallar hans Notre-Dame ett stort
mästerverk af gotisk byggnadskonst.

Och ännu som sextioårig försäkrar hon att Jion
älskar hvad hon fordom älskat: luft, blommor, ängar,
musik, teater, diskussion, d. v. s. sällskaplighet, ordning,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 21:51:36 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ekrava/0217.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free