- Project Runeberg -  Skönhet för alla : Fyra uppsatser /
20

(1913) [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 1. Skönhet i hemmen.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

har nämligen vetenskapligt utrönt makten av lugna, varma
glada färger, som ej endast stegra de friskas livsenergi
utan även verka stillande på nervsjuka. Fula tapeter slå
dessutom skoningslöst ihjäl allt, som hänges på dem eller
ställes emot dem!

Man kan nu för en ganska billig penning erhålla de
vackra, ljusa, glada engelska tapeterna med deras stilli-
serade växt- och djurmönster, men man bör akta sig för
deras storblommiga, stillösa efterrapningar. De förra passa
bra i rum, där man inte har mycket att hänga på väggarna.
För konstverk bilda dessa tapeter däremot sällan en rik-
tigt god bakgrund. En sådan får man allra bäst genom
en tapet, vars mönster endast helt obetydligs skiljer sig från
tapetens botten eller allra helst genom en helt enfärgad
vägg. Enfärgade tapeter erhållas nu billigt, om man tar
så kallat otryckt papper i gulbrunt, olivgrönt, gult eller
andra färger. Fordom gjorde man på landet sina en-
färgade tapeter själv: man målade med limfärg — blekrött
eller blekblått eller grönt — på papp. Och målning på
själfva väggen — isynnerhet oljemålning — står sig
naturligtvis bäst. För skolor och andra offentliga lokaler äro
grågrönt eller gråblått, blågrönt eller gulgrönt de färger,
som i längden verka lugnast och dock ge den fröjd av
färgen, som ögat och sinnet behöva i ett vinterland. I
rum verkar limfärgen mindre blank och hård än
oljefärgen. Så väl i danska, tyska, franska och italienska
lanthem — liksom stundom i engelska konstnärshem — ser
man den gammaldags vitlimmade eller i någon ljus färgton
hållna väggen. Och vad man sätter mot dessa väggar tar
sig i regeln väl ut.

I monumentala byggnader — såsom slott, museer,
kyrkor, offentliga samlingssalar och dylikt — äro
vägg-och takmålningar på sin plats. Men däremot icke i våra
boningsrum. Där äro till exempel alla sådana tapeter
eller målningar, vilka härma byggnader och landskap, stil-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Nov 6 17:44:37 2016 (www-data) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ekskonhet/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free