- Project Runeberg -  Elegant-Tidning 1810 /
46:[2]

(1810) [MARC] [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

xnårka tvenne stållen. I första akten inkommer Thoas, förskräckt
af ett spöke, i templet, för att rådfiåga prestinnan. Arian, som
börjar med: ”Hvad grym uppmärksamhet" etc. år ett af Tonkonstens
mästerstycken. Hela fasan af ett sådant uppträde, hur Gluck sökt
uttrycka genom den hastigt, entonigt bålvande B, sen, samt de
punkterade fjtrndelarne för Fiolerne. Gluck hade enkom för
denna Aria valt det hastigaste tempo, men nu gafs den med en sådan
iångsamhet, att Basisterne ordentligt svettades. I Partirurerne stod
det Andante, men Kapellmästaren visste ej att Andante hos Gluck
har en helt annan bemärkelse ån hos andra, och att det der nås:an år
synonymt med Furioso. En Kapellmästare måste uppfatta alla indi*
vidualiteter bos en Kompositör; det år icke nog att haa slår takten,
han måste äfven inöfva Orchester och Sångare, att liksom i m«ssa
uttrycka Gentets skapelser. Dertill fordras en egen talsne, som
ofta felas sjelfva snillet. Gluck kunde aldrig sjelf anföra sina
mästerverk, i Paris stod han alitid vid Repetitionerna sjeif på Theatern,
och den invigde Orchester - kännarn Re^E dirigerade Kapellet. Mea
vi återkomma till Dramatiken i Stockholm; och framstålle för vår
inbildning, såsom Thoas, Herr Stieler, en lång person, något
kall och mycket för ådelsinnad lör att med fördel kunna spela Tyr;,nn.

Chörerne, som följde efter denna Aria. gingo i samma trall:
och vi minnas ännu, hur i chöfen: "Det är med men skoblod,
som Himlen vill fSr sonas balletten inkom, och hnr figuranterne
med sina långa ben sträckte sig öfver den lilla theatern.

Dessa strödda reflexioner hafva blifvit föranledde genom de
musikaliska produkter af Svenska Originalkompositörer, hvilka tid
elter annan, ehuru temligen sällan, af trycket utkomma: och öfver
hvilka i dessa Blad musikaliska recensioner efterhand skola inflyta;

— och hvartill man, om mati så vill, kan anse närvarande upp*
satts som inledning.

SÓNDAÜEN I PARÍ S,.

(Författad vid slutet af Februari detta 3r.)

I hela den kristligs verlden gör Söndagen en märkvärdig epok,
«medan han, vål icke efter Mosaiska Lagen blir hällen helig, men
åumnstcme blir firad, hvilket icke betyder annat, soih bekant år,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:09:09 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elegant10/0184.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free