- Project Runeberg -  Elfsyssel, Södra Bohus-Län. Historiska minnen /
332

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Henrik Brusewitz
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bihang innehållande Tillägg och Beriktiganden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

332

BIHANG.

och berg. uti hvilka man tror underjordiskt folk bo. Sä akta de sig
högeligen att icke allenast icke hugga at slikt bo-träd till undvikande af
olycka, utan hälla ock tborsdags-qvällar så heliga, att de då hvarken töras
hugga eller spinna etc. etc. att icke tomteguhbarne, som bo i sådana
bo-trän och när vid gården, må fortörnàs ocb rida bort med all välsignelse.
De låta intet gerna någon brud få god häst att rida på; ty om hon då
intet är mö. blir deu aldrig god derefter Då de äro fäste eller vigde,
lagar bruden att ingen kommer att gå emeilan brudgummen ocb benne. ty
eljest tro de att de bli snart skiljde åt, genom döden eller på annat sätt.
När bruden kommer frän kyrkan till bröllops-gårdens egor, komma de
emot brudgummen ocb henne med bränvin och dricka till bela följet;
då-slår hon bägaren med dricken bakom sig, sä långt hon kan, i hopp att
hennes egodelar skola blitva formerade. Maten står på bordet natt. och
dag, i den tron att brudefolket aldrig skall fattas mat och dricka. Få de
bain, så låta de dem intet gerna döpas på samma dag de äro födde;
hvarjemte de tro. att de barn, som på Söndag födas och döpas, intet länge
lefva. Men lefva de. tror man att intet troll eller spöke kan göra dem
skada. Döpelsevattnet, deruti barn döpte äro, söka de mycket efter, det
de sedan, om de det presten oveterligeii kunna få, bruka till att böta
sjukdomar med. Hustrurna akta noga sina barn: tills de Idi döpte, ha de
alltid stål och synålar i barnets kläder, att de icke af spöken skida blifva
förbytte. Somlige bruka slå sina späda barn tre slag med riset i ändan
innan mödrarna gå i kyrkan eller hålla sin kyrkogång, ocb då mena. de
barnen skola tå godt minne. Så ha de ock bär, sä väl som i Norge,
brukat dricka Eldsborgs skål hvarje kyndels messa. Då tändes två stora ljus
och sattes på golfvet, emellan hvilka lades ett hyende, pä hvilket alle, som
i huset voro, den ene efter den andre skulle sätta sig och dricka
Eldsborgs skål med dricka i en träskål, och när de den utdruckit, skulle
skälen kastas bak öfver hufvudet i golfvet: hvälfde då skålen öfverända,
trodde de att den skålen kastat skulle det. året dö; men stod hon rätt upp,
vore det ett tecken att ban skulle lefva — Eller ock bar hustrun innan
dager lagt eld i bakugnen, och då det bäst brunnit, hatt tillreds en
smör-klening på kakebröd, jemte en skäl öl; derpå bar hon kallat allt sitt
husfolk ihop, och ställt dem i en halfmåne midt tör ungnshålét, och dä de
alla, under knäböjande och lyckönskan, ätit en bit af smörkleniugen och
druckit hvar sin diiek Eldsborgs skål, hafva dc se’n kastat det ötriga af
kleningen och drickan uti elden, i tro. att det året bli bevarade för
eldsvåda."

Slut.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:11:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elfsyssel/0368.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free