- Project Runeberg -  Minnen av och om Emil Key / II (Förra avdelningen) /
105

(1915-1917) Author: Emil Key, Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i evighet. »Vad, min fader,» utropade målaren, »jämt och
samt en face och aldrig i profil?»

Samma nedslående inverkan har det ofta hörda
prediko-löftet gjort på mig att: »den saligen avlidna evigt skall
sjunga den Eviges lov».

Ett och detsamma, ett och detsamma, enformigt ett och
detsamma? Ej i hundra år, ej i tusen år, ej i millioner år,
utan evigtl Därigenom skulle människoanden (som till
sina grunddrag förblir densamma efter döden som i livet)
gå miste om tvenne faktorer, väsentliga för dess lycka och
salighet: arbete och utveckling. En fortsatt, ständigt
ökad utveckling och därav ökad salighet kan tänkas. Men
icke något evigt ett och detsamma utan vidare utveckling.

Gud själv — a 11 god och allvis — kan icke tänkas
hava skapat världen och varelserna på det sätt som
före-gives och blott och bart för att i evighet bliva lovprisad.
Detta är att tänka sig Gud som en assyrisk-babylonisk despot,
efter vilken mönstret är taget. Lika oförenligt med
Guds-begreppet om allvetenhet och allmakt är att tänka
sig någon evig olycksalighet, något helvete.

Lika litet förenligt med Guds kärlek och rättvisa
vore att straffa andra för sina egna misstag, det vill här säga
det misstag vid människornas skapelse, som han — enligt
ortodoxien — ovillkorligen begått.

Lika litet som ett evigt pinorum gives, kan ett
syndafall tänkas ägt rum. D. v. s. syndafallet och
pino-rummet fattade i ortodox mening.

Därav följer att icke heller någon försoning och.
återlösning enligt högk y r k 1 i g mening, varit av nöden.

Waldenströms tolkning av skriftordet: »så älskade
Gud världen att han utgav sin ende son», d. v. s. att det
var icke för att försona Gud med människan utan
människan med Gud, som hans »ende son» — hans
fosterson — utgivits i döden synes mig Gud mera värdig. I
fråga om höjden av rent fysiskt lidande hava många
Jesu efterföljare lidit mera än han själv, t. ex. många
martyrer i de första tidevarven. För att icke tala om alla
lidanden under de olika kristna kyrkornas och sekternas rasande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:21:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/emilkey/2/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free