- Project Runeberg -  Anders Zorn /
122

(1946) [MARC] Author: Albert Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Anders Zorn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kan bära det. Hans sedermera döda syster Karin är
den lilla med bränsle i förklädet.

Den tavlan ansåg Zorn vara mest betecknande för
denna period av hans konstnärsliv. En sådan pietet
för vart grässtrå eller ax i åkerrenen eller rynka i
gummans ansikte kom nog mest av kärlek till och
respekt för naturen, viljan att tillfredsställa sig själv
i konsten och en duktig portion ärelystnad, »om jag
känner mig själv rätt», skriver han.

Som en kuriositet kan nämnas, att Zorn många år
efteråt förklarade att det som givit honom impulsen
till denna tavla, »Vårt dagliga bröd», var det intima
studiet av ett grässtrå på en tavla av Bruno Liljefors.
Till hans övriga reflexioner säger han sin hustru vara
orsaken. Hon hade nämligen bett honom skriva något
om impulserna till arbetet.

På nyåret 1887 reste de över Marseilles till Algier,
där de sammanträffade med Bob Thegerström och
hans far. Bob och Anders hyrde ett arabiskt hus och
läto en tjänare skaffa modeller, vilket var svårt nog.
Kung Oscar hade beställt något från Algier och
Zorn valde en scen med några arabkvinnor som
brukade gå till en präst nere vid hamnen för att bli
välsignade, vid vilka tillfällen de plägade gå några
trappsteg ned till vattnet och togo bort slöjorna från
ansiktet, då de ej trodde sig observerade. Den
vintern blev ett angenämt minne för Zorn.
Danstillställningar för landsmän och andra européer arrangerades
i hemmet, vilket var lätt, då modellerna voro
danserskor. Utflykter gjordes i trakten. En gång efter en
fantasia sågo de en av orientens skönaste kvinnor,
Fatma, i vilt slagsmål med en annan hetär mittpå

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 1 01:32:51 2018 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/engzorn/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free