- Project Runeberg -  Undersökningar om Enhet och Mångfald /
6

(1863) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

likväl icke, att vi behöfva sväfva i okunnighet om deras
betydelse. Tvärtom måste de, just till följe af sin abstracta
karakter, så snart de på något sätt fattas, också fattas nog
klart och tydligt, för att hvar och en skall kunna veta,
hvad med dem menas, hvadan vi också redan på förhand
och utan någon derom särskildt anställd undersökning åt
desamma gifvit namn af begrepp.

Om så är — kunde någon invända — så hehöfvas ju
inga vidare resonnemanger om enhet och mångfald. Vi
veta, hvad vi med dem mena, och dermed nog. — Nej,
dermed att vi hafva oss bekant, hvad vi i allmänhet förstå
under ett begrepp, hafva vi ännu ej fullständigt begripit
detsamma i dess philosophiska betydelse — hvilket dock här
är vår uppgift—; ty dertill fordras att inse, hvad
sammanhang det begrepp, som är i fråga, äger med det absoluta,
hvars finnande och begripande utgör philosophiens mål.

Om vi således ej kunna tveka om den betydelse, vi
vanligen gifva åt enhet och mångfald, så återstår dock ännu
mycket, innan deras philosophiska betydelse blifvit oss
förklarad.

L[vilken år den philosophiska betydelsen af begreppen
enhet och mångfaldt — Detta är frågan. Men, såsom vi finna
vid första ögonkastet, är denna fråga icke så enkel, att den
med blott ett par ord synes kunna besvaras. För det
första är det ju alldeles icke gifvet, att begge de anförda
begreppen stå i alldeles samma förhållande till dét, som utgör
philosophiens färemål. Det kan ju hända, att hvad som
gäller om det ena, icke gäller om det andra; det ena kan
vara en bestämning hos det absoluta, då det andra deremot
kan vara en blott relativ bestämning. För det andra är
det ju icke heller gifvet, äfven om begge skulle kunna
uppvisas äga absolut, eller begge endast relativ betydelse, att
vi dermed veta, i hvad förhållande de begge begreppen stå
till hvarandra; och dock kan den framställda frågan, utan
att äfven detta afgöres, ej sägas vara till fullo besvarad;
ty hafva begreppen i sjelfva frågan blifvit sammanställda,
?& &r det väl memngen, att de ock tillsammans <&ol* be-<

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 15:28:17 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enhetomang/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free