- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:331

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

331

tjäna, där han, med andra ord, är sin egen lyckas
smed. Med ödesdrama menas det drama, där handlingen
ej till sin utgång beror af hjältens karakter,utan
där utgången kommer oförtjänt, där en yttre gudomsmakt
eller slumpen afgör den, där förbindelsen mellan orsak
och verkan ej är rättvis och man ej i handlingens
gång ser ett uttryck för den tanken, att all gärning
får sin förtjänta lön.

Det antika dramat var i det stora hela ödesdrama,
det moderna är, om vi göra ett undantag för det
spanska dramat under dess stora tid, frihetsdrama.

En tredje indelning, den vanligaste, är den man gör
efter handlingens förlopp och utgång i tragedi eller
sorgespel och komedi eller lustspel.

Tragedier kallar man i allmänhet stycken, som få en
olycklig utgång. Denna definition är dock hvarken
uttömmande eller fullt riktig. Snarare kan man säga,
att tragedien framställer de allvarliga konflikter,,
i hvilka en person i följd af en ensidighet eller en
öfverdrift i sin sträfvan eller sina känslor invecklas
och som sluta med hans undergång.

I komedien åter framställes en obetydlig persons
missöden i striden med de omgifvande förhållandena,
missöden, vanligen framkallade däraf, att han tror
sig vara större, än han är. I den verkliga komedien
kvarstår hjälten ända till slutet i sin villfarelse
och botas ej af några förtretligheter från den.

Tragedien har indelats på många sätt. En indelning
är, efter den sfer den rör sig i, uti historisk eller
hjältetragedi och borgerligt drama. En annan indelning
är i principtragedi, då konflikten framkallas
af striden mellan två olika världsåskådningar,
och karakterstragedi, där den föranledes af något
bestämdt karaktersdrag hos hjälten. I viss mening
kan man emellertid säga, att all modern eller all
frihetstragedi äfven är karakterstragedi.

Komedien har äfven indelats på flere sätt. Den
vanligaste indelningen är i karakterskomedi och
intrigkomedi. I den förra beror det komiska mest på
karaktersteckningen, i den senare på flätandet af
en invecklad och på grund af själfva situationernas
beskaffenhet lustig handling. När det senare blir
allenarådande, så att karaktersteckningen alldeles
blir en bisak, komma vi till den under af delning af
komedien, som fått namnet fars. Men man kan äfven
indela komedien alltefter de ämnen, med hvilka den
sysslar, i politisk komedi, när den gisslar ett visst
politiskt tillstånd, i social, när den till föremål
för sitt skämt tager befängdheter i samhällslifvet,
och i borgerlig komedi, när det är den enskilda
personen såsom sådan, som däri framställes i en
komisk dager.

Som en blandningsart mellan tragedi och komedi har
man i den moderna tiden det s. k. skådespelet,
d. v. s. ett drama med allvarlig handling, men
lycklig utgång, l de flesta fall låta emellertid
dessa skådespel inordna sig under en af de båda
hufvudgrupperna.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/0935.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free