- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:352

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

352

Egendomligt för den hebreiska poesien är att den
saknar rytm och meter. I stället ha de satser, som
följa efter hvarandra, en likartad byggnad och samma
längd, den så kallade paralleliswen. Sitt största
poetiska värde få dikterna dock af språkets kraftfulla
och rika bildprakt, som i synnerhet framträder i
profeternas mäktiga straffdomar öfver konung och folk
(Jesaja omkr. 700). Sin blomstring hade den hebreiska
poesien redan ett helt årtusende före Kristus, dess
förfall börjar ett halft årtusende före honom, och
två århundraden, innan han föddes till världen, har
den gamla hebreiska litteraturen redan efter-trädts
af en arameisk.

Araberna ha genom sin bildande konst utöfvat ett stort
inflytande på den europeiska kulturen. Mindre viktigt
har deras inlägg varit i litterärt hänseende, ehuru
det icke bör förbises, att en hel del af medeltidens
stoffsamlingar gått öfver Arabien, där sagodiktningen
af gammalt blomstrade. Af arabiskt ursprung är äfven
den allbekanta sagosamlingen Tusen och en natt.

Det är de tyska klassikernas och nyromantikernas
förtjänst att ha vändt vår uppmärksamhet dit så
väl som till Persien, där, som vi veta, den episka
dikten från gammalt blomstrade och där i senare tid
äfven lyriken haft en så älskvärd representant som
den gamle Hafis, som med nästan barnslig naivetet
besjöng vinets och kärlekens fröjder.

Medeltidens litteratur.

Medeltidens hela skaplynne kan kallas en sakta
jäsning. Alla de olika element, som där kastades
in i kulturlifvet, den döende antikens kvarlefvor,
kristendomens och de nyf ram trädan de germaniska
folkens insatser, måste sammansmältas, innan ett nytt,
klart och lugnt tillstånd kunde inträda.

Som i lifvet så var det i litteraturen. Därför företer
medeltidens första tid, innan ännu något nytt kunde
göra sig gällande och då det gamla hade öfverlefvat
sig själft, d. v. s. ungefär ända till år 1000,
en bild af gyttring och förfall.

Många element funnos dock, som sagdt, hvilka dels
redan från början framträdde, dels sedan visade sig
bli af betydelse.

Det första viktiga elementet inom litteraturen var
de nyf ramträdan de germanfolkens nationaipoesi,
det andra var folkdiktningen, sedan till-kommo
riddarpoesien och dramatiken, tills slutligen, efter
de klassiska studiernas återvaknande under humanismen,
den blomstring, som inom litteraturen betecknar den
nyare tidens inträde och som kom olika tidigt olika
land, slog ut i full prakt först i de romaniska,
sedan i de ger-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/0956.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free