- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:360

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

360

Nu är det kristna dramat till sina element
färdigt. Texten är emellertid kort och ännu på
latin. Ämnena äro till en början hämtade från
Nya testamentet. De tidigaste dylika dramer eller
mysterier äro från Frankrike och skrifna på 1000-
eller 1100-talet.

Nästa steg var att låta latinet ersättas af landets
eget språk.

Det första drama man känner af detta slag är
ett franskt stycke från 1100-talet med namnet La
résurrection (Uppståndelsen).

Ännu så länge ha dessa andliga spel varit helt korta
och gifvits inne i kyrkorna.

Snart nå de emellertid en snabb utveckling. Ämnena
vidgas. De omfatta icke blott enstaka berättelser,
de svälla ut till cykler, vanligen behandlande
Kristi födelse och lidandeshistorien, men äfven i
stora serier omfattande hela den heliga historien
alltifrån världens skapelse till yttersta domen.

De utrustas nu med stor prakt, och hundratals personer
deltaga i dem. Kyrkan blir för liten att rymma dem. De
ges först på planen utanför densamma, sedan på andra
öppna platser. Äfven i det afseendet frigör sig dramat
från kyrkan, att i stället för prästerna medlemmar
af gillen och skrän utföra det. Inom kort taga de
biträde till de komiska rolerna af yrkesaktörer,
som snart nog alldeles tränga undan dem.

Men viktigare än dessa yttre omgestaltningar VOTO
de inre.

För att ge spelen mera omväxling hade man tidigt
nog tagit in en del profana personer, såsom Herodes,
krigsknektarne i Kristi pinos historia o. a.

Snart utföras de scener, där dessa uppträda, bredare
än de andra, få en oftast grof komisk prägel, och så
bilda de uppslaget till den moderna komedien. Denna
öfvergång sker tidigast i Frankrike. I Spanien sker
den aldrig. Där bildar alltjämt det andliga dramat
en jämte det världsliga bestående art för sig.

De andliga spelen framkomma olika tidigt i skilda
land. Frankrike kommer först, men i allmänhet kan man
anse, att de finnas fullt färdigbildade mot slutet af
1100- och i början af 1200-talet. Sin själfständiga
rol ha de i allmänhet spelat ut före medeltidens
utgång, men på många ställen lefde de dock kvar
länge. I Tyskland t. ex. använde jesuiterna dem som
ett bland sina kraftigaste vapen i sin kamp mot den
segrande reformationen, ja, i en och annan af Bayerns
dalar bestå de än i dag, t. ex. i Oberammergau.

I sin form äro de andliga spelen skarpt skilda från
det antika dramat, i det att dess koncentration i dem
är utbytt mot en episk bredd eller längd, som gör,
att de stundom kunde räcka hela dagar.

l formellt hänseende intaga de därför en alldeles
särskild plats i dramatiken. För det moderna dramat
äro de mest af betydelse därför, att de öfverflyttat
den dramatiska konstformen på kristen grund;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/0964.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free