- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:402

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

402

Kraften, härdad genom de utståndna farorna, var spänd
och frisk, och stormaktsställningen följdes nu af en
yppig blomstring på det litterära området. Det är den
engelska litteraturens guldålder vi nalkas. Epiken
och dramatiken nå under denna tid en utveckling,
som det ej varit många lands litteraturer bcskärdt
att se maken till.

Uppammad på folkvisans grund, blir litteraturen till
innehåll och stämning äkta nationell. Men i formellt
hänseende och äfven till en del i fråga om ämnena
är det från Italien den hämtar sin näring. Den
där med kraftigt lif pulserande renässansen
slår nu fast rot äfven i England och visar samma,
endast af de nationella egendomligheterna omdanade,
lynne som i Italien: en våldsamt sjudande kraft, en
öfver-svallande lifsglädje och en mot medeltidens
själf plågeri starkt reagerande, genom studiet af
den hedniska antiken stärkt sinnlighetsdyrkan. Den
elisabetska renässansen har därför äfven i motsats
till den stuartska och revolutionstidens kallats för
den hedniska.

Kraften visar sig ej blott i diktarnes kvalitet;
äfven mängden af dem är oerhörd. Man räknar under
de femti år tidehvarfvet varade icke mindre än 233
skalder, och flere af dessa voro af första rang.

Naturligtvis kunna vi här ej taga upp mer än ett
ringa fåtal af dem. Ämnet är rikt nog ändå.

För att vinna större öfverskådlighet börja vi med
att skärskåda lyrikens och epikens målsmän för att
sedan gå öfver till en sammanhängande framställning
af dramats utveckling.

Den författare, som inleder tidehvarfvet, är Thomas
Sackville. Han förnämsta verk är den af honom dock
blott påbörjade, sedan af flere andra fortsatta
Mirror for rnagistrates (Öfverhetsspegel) - en
samling berättelser ur Englands medeltidshistoria,
oftast af tragisk färg. Dess största betydelse är att
ha lämnat stoff till en mängd af Shak-speares och
hans samtidas dramer. Inledningen, där författaren
tycker sig möta en mängd olika allegoriska figurer,
är af högpoetiskt värde.

Jämte Sackville står Philip Sidney, som genom sin
Arcadia öfverflyttade Sydeuropas herdedikt till
England.

Båda fördunklas de emellertid af Edmund Spenser
(1550-1599), Englands störste epiker och jämte
Shakspeare tidehvarfvets märkligaste företeelse.

Spenser är epokens idealist. Han rör sig hela tiden i
en ideell, af feer och andar befolkad fantasivärld,
hvars bilder dock genom mediet af hans blomstrande,
aldrig sinande fantasi framstå klara och skära för
läsarens blick. Det ligger en fulländad romantisk
stämning öfver Spensers hela diktning, som ytterligare
förhöjes af hans utsökta form.

Hans förnämsta arbete är det stora eposet The fairy
queen (Fedrott-ningen). Dikteri skulle enligt den
ursprungliga planen omfatta 12 böc-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/1006.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free