- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:422

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

422

ver kvar och under den katolska reaktionen återuppstår
i ny praktfull gestalt samt i södra Tyskland på
enstaka ställen når fram ända till vår tid, såsom
t. ex. i Oberammergau, så få vi dock under denna tid
en annan indelningsgrund.

Tidens lynne är i Tyskland
protestantiskt-humanistiskt. Därför få vi i stället
för de andliga spelen, hvilka alltmer närma sig
folkdramat, de lärda skoldramerna. Dessa bestå först
af på en gång till upplysning och språklig öfning
gjorda öfversättningar från latinet, sedan af i
uppbyggelsesyfte skrifna till en början latinska,
sedan tyska framställningar ur Skriften samt polemiska
dramer, växlade mellan de båda kyrkornas bekännare och
liksom de öfriga uppförda vid skolor och universitet.

Det andliga dramat träder, som sagdt, efter sin
öfvergång till folkdrama under en tid tillbaka,
och folkdramats andra arter, fastslags-spelet och
schwanken, framträda för att snart efterföljas af
ännu andra. Den förste här är Hans Sachs. Han är
ännu i formen rå, men utvidgar det folkliga dramats
gränser till alla möjliga bibliska och historiska
ämnesområden.

En ny impuls ges dramat genom uppträdandet under
1500-talets slut i Tyskland af en engelsk trupp, de
s. k. engelska komedianterna. Dessa tillföra Tyskland
alla de nyheter, som den marloweska skolan infört i
England, och väcka stort uppseende. Deras inflytande
kommer dock mest det folkliga dramat till godo, då
det lärda dramat, som alltmera uppgår i didaktik och
polemik, intet vill lära af dem. I synnerhet är det
två författare, hvilka så väl genom upptagandet af
med de engelska dramernas besläktade ämnen som genom
ämnenas behandling rönt inflytande af de engelska
komedianterna. Dessa äro Jakob Ayrer och hertig Julius
af Braunschweig.

Femte tidrymden.

Efterhärmningens tid. 1625-1725.

Trettioåriga krigets stormar fullbordade det
förfall, som den tyska litteraturen redan under förra
perioden visat tecken till. Den folkliga diktningen
förföll till en plump råhet, som var en afart af
reformationstidens friska grobianism, och poesien
öfvergick åter i de högre klassernas vård. Men utleda
på den ohyfsade prägel den nationella diktningen
framvisade, fotade dessa den ej på nationell grund,
utan sökte sina förebilder i Frankrike och Italien.

De språksällskap, som snart uppstodo, vårdade sig väl
om att själfva språket rensades från de främmande
tillsatser, som krigen fört med sig, men de gingo
heller icke längre i nationalitetssträfvande.

Som vi sade, var det först till Frankrike, där nu
den klassiska stilen rådde, som man gick för att söka
mönster. Denna riktning är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/1026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free