- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:542

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

542

I islams konst, där figurframställn ingen är
förbjuden, framträder måleriet endast i dekorativa
ornament, men når där en mycket hög utveckling
i den på samma gång ytterst rika och harmoniska
färgsammanställning, i hvilken takens och väggarnas
geometriska ornament glänsa.

Under den romanska tiden går måleriet fram till allt
större användning. Kyrkornas kala väggar och tak
fyllas med sammanhängande bildserier ur den heliga
historien. Stilen är till en början ännu den stela
och konventionella byzantinska, men figurerna ha
en omisskännlig prägel af allvar och värdig höghet,
och mot epokens slut framträder i Italien en friare
och naturligare behandling både af kroppsställningen
och dräktens draperier.

Norr om Alperna utföras bilderna vanligen mot blå
bakgrund i enkla, kraftiga färger, och det hela får en
lefvande fördelning genom arkitektoniska ornamentband.

I Italien bibehåller sig länge mosaikmåleriet, men
äfven där framträda mot epokens slut verk af det
enklare nordiska slaget.

Af dessa äro väggmålningarna i baptisteriet i Parma
ypperliga. I Siena framträder Duecio di Buoninsegna
med en stafflibild af madonnan och scener ur Kristi
lidandes historia, som äro utmärkta för ett allvar
och en upphöjdhet i uppfattningen, men på samma
gång en djärf-het och frihet i tekniken, som visa,
att byzantinismens välde var brutet och vägen öppen
för ny utveckling.

Under gotiken utvecklade sig måleriet framför allt i
Italien, där stilen aldrig så sönderdelade väggytorna
som norr om Alperna. Här har måleriet till en början
svårt att få något runa i de i idel pelare och
öppningar söndersplittrade ytorna.

Men i väggmålningarnas ställe framträdde här
glasmåleriet och nådde en mycket hög utveckling. I
synnerhet ge de franska katedralerna praktfulla
prof därpå.

Jämte glasmåleriet utbildas fortfarande
miniatyrmåleriet. .

Tafvelmåleriet, utfördt med temperafärger, sega lim-
eller vaxfärger, på trä framträder under denna epok,
framför allt i altarskåpen. Mot epokens slut tager
måleriet kraftigare uppsving, och vi se till och
med själfständiga skolor framträda i Niirnberg på
1300-talet och i Köln något senare. Båda skolorna taga
intryck af den under denna epok rådande skulpturen
och utmärka sig för omsorgsfull teckning, l öfrigt
är karakteren hos niirnbergerskolan kraftigare,
hos kölnerskolan mera innerlig och känslig.

I Italien tager däremot, som sagdt, redan från början
måleriet kraf tiga steg framåt. I sjmnerhet är Toscana
utvecklingens hufvudsäte.

Man fullföljer den började brytningen med by z
an ti m sm en och ger målningarna ett friskare,
kraftigare lif.

I spetsen för denna riktning går Gioito.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/1146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free