- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:563

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

563

mästare räknas Vilhelm v. Kaulbach, och i
vår tid Munkdczy och Piloty. Den andra skolan,
dtisseldorfarne, behandlar med förkärlek genreartade
ämnen, som de utföra med en känslighet, som icke är
alldeles fri från sentimentalitet.

Englands insats under detta århundrade är
akvarellmåleriet, som där tagit stark fart.

Den nordiska målarkonsten har i vårt sekel gått mycket
framåt > så väl Danmark och Norge som Sverige ha för
närvarande mästare, som åtnjuta stor aktning på den
europeiska marknaden. Det är framför allt det franska
friluftsmåleriet de odla.

Vår svenska målarkonst har icke gamla anor. De
väggmålningar från den romanska och gotiska tiden
man upptäckt i gamla kyrkor ha som hela vår odling
under den tid den förmedlades af den katolska kyrkan
ett föga nationellt lynne och intressera blott ur
arkeologisk och historisk, ej ur konstnärlig synpunkt.

Renässansen saknar ej heller representanter hos
oss vare sig inom det ornamentala måleriet, som
är synnerligen vackert företrädt i gamla gemak på
t. ex. Gripsholms och Kalmar slott, eller inom
stafflimäleriet, där man har att minnas Elbfas
präktiga kostymbilder. Men mästarne äro inkallade
utifrån, ej svenskar.

Det är först, sedan Sverige i politiskt hänseende
blifvit en stormakt, under Karlarnes lysande
tidehvarf, då i konsten renässansen efterträdts af
barocken, den svenska målarkonsten f ödes. Dess första
mästarenamn af betydelse är David Kläcker Ehrenstrahl
(1629-1698), som, ehuru ej af svensk börd, dock som
konstnär blef svensk till uppfattning och känsla i
sina i barocktidens smak utförda porträtt, allegorier
och historiemålningar. Det är storhetstidens bragder,
klädda i samma skrud Rosenhane gaf dem i poesien,
han förhärligar.

Ehrenstrahl följdes af många lärjungar, och särskildt
inom porträttmåleriet har Sverige många framstående
mästarenamn, Martin v. Mey-tens, Roslin m. fl.,
om de än tillhöra andra land mer än fäderneslandet,
som under den ej minst i ekonomiskt afseende tryckta
tid, hvilken följde närmast efter storhetstiden,
ej gaf dem den utkomst de behöfde.

Med dem samt Hilleström, hvars genrestycken präglas
af Chardins anda, börjar äfven inom målarkonsten
det inflytande från Frankrike göra sig gällande,
som var allenarådande i poesien. Men det blir här
mindre långvarigt. Den antikiserande brytning Sergel
med lika stor kraft som genialitet representerade
inom skulpturen framträder, om än med mindre lysande
låter, äfven inom målarkonsten. Rococon var icke
orepresenterad, men den följes inom denna konst snart
af torrhet och senare en konstlad romantik.

Vårt sekels första hälft är ej någon lysande
tid för vår målar-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/1167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free