- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
55

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

55
Forhold. I det repræsentative Forhold er hele Kraften
samlet i et enkelt Individ, og de enkelte Individer parti
cipere deri, forsaavidt de participere i dettes enkelte Be
vægelser. Jeg kunde ogsaa sige, at dette Forhold ei
det Omvendte af Det, der ligger til Grund for Incarna
tionen. I Incarnationen har det enkelte Individ hele
Livsfylden i sig, og denne er kun for de øvrige Individer
derved, at de beskue den i det incarnerede Individ. I
det græske Forhold er det altsaa omvendt. Det, der er
Gudens Kraft, er ikke i Guden, men i alle de øvrige
Individer, der henføre det til ham; han selv er ligesom
kraftesløs, afmæglig, fordi han meddeler sin Kraft til
hele den øvrige Verden. Det incarnerede Individ ind
suger ligesom Kraften fra alle de Øvrige, og Fylden er
nu saaledes i dette og kun for saavidt i de Andre, som
de beskue den i dette Individ. Dette bliver af Viglighed
med Hensyn til det Følgende, ligesom det i og for sig
er af Betydning med Hensyn til de Kategorier, Verdens
hevidstheden til forskjellige Tider brager. Sandseligheden
som Princip finde vi altsaa ikke i Græciteten, det Erotiske
som Princip baseret paa Sandselighedens Princip finde
vi heller ikke, og om vi end havde fundet dette, see vi
dog, hvad der for denne Undersøgelse er af største
Viglighed, at den græske Bevidsthed ikke har Styrken
til at concentrere det Flele i et eneste Individ, men ud
straaler det fra et Punkt, der ikke har det, til alle de
Andre, saaledes at dette constituerende Punkt næsten er
kjendeligl derpaa, at det er det Eneste, der ikke har
Det, som det giver alle Andre.
Sandseligheden som Princip er altsaa sat ved Christeii
dommen, ligeledes det sandselige Erotiske som Princip;
Repræsentationens Idee er ved Christendommen brag!
ind i Verden. Tænker jeg mig nu det Sandselig-Erotiske
som Princip, som Kraft, som Rige, bestemmet af Aand,
det vil sige, saaledes bestemmet, at Aanden udelukker
det, tænker jeg mig dette concentreret i et eneste Individ,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free