- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs-Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
67

(1894-1895) [MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

67
Hvad nu de umiddelbar-erotiske Stadier angaaer, da
skylder jeg Alt hvad jeg herom kan sige ene og alene
Mozart, hvem jeg overhovedet skylder Alt. Da imidlertid
den Sammenstilling, jeg her vil forsøge, kun indirekte,
gjennem en Andens Combination, kan henføres til ham,
saa har jeg, inden jeg gjorde Alvor deraf, prøvet mig
selv og Sammenstillingen, om jeg* paa nogen Maade
kunde forstyrre mig selv eller en Læser Glæden af at
beundre Mozarts udødelige Arbejder. Den, der vil see
Mozart i hans sande udødelige Storhed, maa betragte
hans Don Juan; i Sammenligning hermed er alt Andet
tilfældigt, uvæsentligt. Men nåar man nu betragter Don
Juan saaledes, at man seer enkelte Ting af Mozarts
andre Operaer med ind under dette Synspunkt, saa holder
jeg mig overbeviist om, at man hverken forkleiner ham
eller skader sig selv og sin Næste. Man vil da faae
Leilighed til at glæde sig over, at Det, der er Musikens
egentlige Potents, er udtømt i Mozarts Musik.
Naar jeg forøvrigt i det Foregaaende har brugt og
i det Følgende vedbliver at bruge det Udtryk: Stadium,
saa maa det ikke urgeres, som om hvert enkelt existerede
selvstændigt, det ene udenfor det andet. Jeg kunde
maaskee mere træffende bruge det Udtryk Metamorphose.
De forskjellige Stadier tilsammentagne udgjøre det umid
delbare Stadium, og man vil deraf indsee, at de enkelte
Stadier mere er en Aabenbarelse af et Prædikat, saaledes
at alle Prædikater styrte ned i det sidste Stadiums Rig
dom, da dette er det egentlige Stadium. De andre Stadier
have ingen selvstændig Existents; for sig selv ere de
kun for Forestillingen, og deraf vil man ogsaa see deres
Tilfældighed ligeoverfor det sidste Stadium. Da de imid
lertid have fundet et særskilt Udtryk i Mozarts Musik,
saa skal jeg særskilt omtale dem. Fremfor Alt maa
man imidlertid ikke tænke paa forskjellige Trin i Bevidt
heden, da selv det sidste Stadium endnu ikke er kommet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enteneller/1/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free