- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
76

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

76
holde Bog. Papageno udseer, Don Juan nyder,
Leporello efterseer.
Eiendommeligheden ved dette, som ved ethvert
Stadium, kan jeg vel fremstille for Tanken, men bestan
dig kun i det Øieblik, det har ophørt at være. Men
om jeg end nok saa fuldstændig kunde beskrive dets
Eiendommelighed og forklare Grunden til denne, saa
bliver der dog altid et Noget tilbage, som jeg ikke kan
udsige, og som dog vil høres. Det er for umiddelbart
til at fastholdes i Ord. Saaledes her med Papageno,
det er den samme Vise, den samme Melodi; han be
gynder frisk væk forfra, nåar han er færdig, og saaledes
bestandig. Man kunde nu gjøre mig den Indvending, at
det overhovedet var umuligt at udsige noget Umiddel
bart. Dette er i en vis Forstand ogsaa ganske rigtigt,
men Aandens Umiddelbarhed har for det Første sit
umiddelbare Udtryk i Sproget, og dernæst forsaavidt der
derved, at Tanken træder til det, foregaaer en Forandring
dermed, saa bliver det dog væsentlig det Samme, netop
fordi det er Aandens Bestemmelse. Her er det derimod
en Sandselighedens Umiddelbarhed, der som saadan har
et ganske andet Medium, hvor altsaa Misforholdet mellem
Medierne gør Umuligheden absolut.
Skulde jeg nu gjore et Forsøg paa, med et enkelt
Prædikat at betegne det Eiendommelige ved den Mozartske
Musik i den Deel af dette Stykke, som interesserer os,
da vilde jeg* sige: den er muntert qviddrende, livsfrodig,
elskovssprudlende. Hvad jeg nemlig især maa lægge
Vægt paa er den første Arie og Klokkespillet; Duetten
med Tamino og senere med Papageno falder aldeles
udenfor Bestemmelsen af det Umiddelbar-Musikalske.
Betragter man derimod den første Arie, saa vil man vel
billige de Prædikater, jeg har brugt, og hvis man nær
mere paaagter den, tillige finde en Leilighed til at see,
hvilken Betydning det Musikalske har, hvor det viser
sig som det absolute Udtryk for Ideen og hvor denne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free