- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
77

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

77
altsaa er umiddelbar-musikalsk. Som bekjendt accompag
nerer Papageno sin livsglade Munterhed paa en Rør
fløite. Ethvert Øre har vist paa en besynderlig Maade
følt sig bevæget af dette Accompagnement. Men jo mere
man tænker derover, jo mere man i Papageno seer den
mystiske Papageno, desto udtryksfuldere og mere be
tegnende vil man finde det; man bliver ikke træt af,
atter og atter at høre det, fordi det er et absolut
adæpvat Udtryk for hele Papagenos Liv, hvis hele Liv
er en saadan ustandset Qviddren, der uafbrudt sorgløs
qviddrer fort i al Ørkesløshed, og som er glad og for
nøiet, fordi dette er hans Livs Indhold, glad i sin Gjer
ning og glad i sin Sang. Som bekjendt er det nu saa
saare dybsindig indrettet saaledes i Operaen, at Taminos
og Papagenos Fløtte correspondere med hinanden. Og
dog hvilken Forskjel! Taminos Fløtte, der dog er den,
efter hvilken Stykket er nævnet, forfeiler aldeles sin
Virkning, og hvorfor? fordi Tamino ikke er nogen
musikalsk Figur. Dette ligger i den hele Operas for
feilede Anlæg. Tamino bliver høist kjedsommelig og
sentimental paa sin Fløite, og nåar man reflekterer paa
hele hans øvrige Udvikling, hans Bevidstheds Tilstand,
saa kommer man, hver Gang han tager sin Fløite frem
og blæser et Stykke paa den, til at tænke paa Bonden
hos Horats {rusticus exspectat, dum defluat amnis),
kun at Horats ikke har givet sin Bonde en Fløite til
unyttig Tidsfordriv. Tamino er som dramatisk Figur
aldeles ude over det Musikalske, som overhovedet den
Aandsudvikling, Stykket vil fuldkomme, er en aldeles
umusikalsk Idee. Tamino er netop kommen saavidt, at
det Musikalske hører op, derfor bliver hans Fløitespil
kun Tidsspilde, til at fordrive Tanker. Fordrive Tanker
kan Musiken nemlig ypperlig!, endog onde Tanker, som
man jo siger om David, at han ved sit Spil fordrev
Sa uls onde Lune. Imidlertid ligger der en stor Skuffelse
heri; thi den gjør det kun forsaavidt som den fører Be

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free