- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
78

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

78
vidstheden tilbage i Umiddelbarheden og dysser den deri.
Individet kan derfor vel føle sig lykkelig! i Rusens
Øieblik, men bliver kun desto ulykkeligere. Ganske in
paranthesi skal jeg her tillade mig en Bemærkning.
Man har brugt Musik til at helbrede Sindssvage; man
har ogsaa i en vis Forstand opnaaet sin Hensigt, og
dog er det en Illusion. Naar nemlig Afsindigheden har
en mental Grund, saa ligger den altid i en Forhærdelse
paa et eller andet Punkt i Bevidstheden. Denne For
hærdelse maa overvindes; men for at den i Sandhed
skal overvindes, maa man gaae aldeles den modsatte
Vei af den, der fører til Musiken. Naar man nu anvender
Musiken, saa gaaer man aldeles den urigtige Vei og gjør
Patienten endnu mere afsindig, om han end synes at
ophøre at være det.
Hvad jeg her har sagt om Taminos Fløitespil,
kan jeg vel gjerne lade staae uden Frygt for at see det
misforstaaet. Det er ingenlunde min Hensigt at negte,
hvad der jo ogsaa flere Gange er indrømmet, at Musiken
kan som Accompagnement have sin Betydning, idet den
da træder ind paa et fremmed Gebeet, Sprogets nemlig;
Feilen i Tryllefløiten er imidlertid den, at det, hele
Stykket tenderer til, er Bevidsthed, og altsaa er Stykkets
egentlige Tendents at ophæve Musiken, og dog skal det
være en Opera, og end ikke denne Tanke er klar i
Stykket. Som Udviklingens Maal er sat den ethisk be
stemte Kjærlighed eller den ægteskabelige Kjærlighed,
og deri ligger Stykkets Grundfeil; thi lad denne forresten
være, geistlig eller verdslig talt, hvad den være vil, een
Ting er den ikke, den er ikke musikalsk, ja den er
absolut umusikalsk.
Den første Arie har altsaa i musikalsk Henseende
sin store Betydning som det umiddelbar-musikalske Ud
tryk for hele Papagenos Liv og Historie, der, i samme
Grad som Musik er det absolut adæqvate Udtryk for
denne, kun i uegentlig Forstand er Historie. Klokke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free