- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs-Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
89

(1894-1895) [MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

89
i Sammenligning mccl Faust har en saa fattig Fortid,
ligger vistnok deri, at der laae noget Gaadefuldt i den,
saa længe man ikke indsaae, at Musik var dens egentlige
Medium. Faust er Idee, men en Idee, der tillige
væsentlig er Individ. At tænke sig* det Aandeligdæmo
niske concentreret i eet Individ er Tænkningens egen
Medfør, hvorimod at tænke sig det Sandselige i et Individ
ikke lader sig gjøre. Don Juan ligger i den bestandige
Svæven mellem at være Idee, det vil sige Kraft, Liv —
og Individ. Men denne Svæven er den musikalske Zittren.
Naar Havet bevæger sig oprørt, da danne i denne Uro
de skummende Bølger Billeder, ligesom Væsener; det er
som om det var disse Væsener, der satte Bølgerne i
Bevægelse, og dog er det omvendt Bølgegangen, der
danner dem. Saaledes er Don Juan et Billede, der
bestandig kommer tilsyne, men ikke vinder Skikkelse og
Consistents, et Individ, der bestandig dannes, men ikke
bliver færdigt, hvis Historie man intet Andet fornemmer
om, end ved at lytte til Bølgernes Larmen. Nåar Don
Juan fastholdes saaledes, da bliver der Mening og dyb
Betydning i Alt. Tænker jeg mig et enkelt Individ,
seer jeg ham eller hører jeg ham tale, saa bliver det
comisk, at han har forført 1003; thi saasnart han er et
enkelt Individ, falder Accenten paa et ganske andet
Sted, det udhæves nemlig, hvem han har forført og
hvorledes. Sagnets og Folketroens Naivetet kan det
lykkes at udsige Sligt uden at ane det Comiske; Reflex
ionen er det umulig! for. Naar han derimod opfattes i
Musik, da har jeg ikke det enkelte Individ, da har jeg
Naturmaglen, det Dæmoniske, der ligesaalidt bliver træt
af at forføre eller færdigt med at forføre som Vinden
med at storme, Havet med at vugge sig, eller et Vand
fald mccl at styrte sig ned fra sin Høide. Forsaavidt
kan Tallet paa de Forførte ligesaa godt være et hvilket
somhelt andet, langt større. Det er ofte et ikke let
Arbeide, nåar man skal oversætte Texten til en Opera

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enteneller/1/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free