- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
105

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

105
rende Tilfælde Prof. Heiberg indirekte var paavirket af
Mozarts Opfattelse, til at see nemlig, hvorledes Don
Juan maa opfattes, saasnart man ikke vil lade Musiken
være det egentlige Udtryk eller føre ham ind under
ganske andre æsthetiske Kategorier. Prof. Hauch har
ogsaa leveret en Don Juan, der er ifærd med at ville
falde ind under Bestemmelsen af det Interessante. Idet
jeg altsaa nu gaacr over til at omtale den anden For
mation af Bearbeidelser af Don Juan, saa behøver jeg
vel ikke at erindre Læseren om, at dette ikke skeer i
nærværende lille Undersøgelse for disses egen Skyld,
men kun for fulclstændigere, end det har været muligt i
det Foregaaende, at belyse Betydningen af den musikalske
Opfattelse.
Vendepunktet i Opfattelsen af Don Juan er alle
rede ovenfor blevet betegnet saaledes : saasnart han faaer
Replik, er Alt forandret. Den Reflexion nemlig, der
motiverer Repliken, reflekterer ham ud af den Dunkel
hed, hvori han kun er musikalsk hørlig. Forsaavidt
kunde det synes, at Don Juan maaskee allerbedst lod
sig opfatte som Ballet. Det er ogsaa bekjendt nok, at
han er bleven opfattet saaledes. Imidlertid maa man
dog rose denne Opfattelse for at have kjendt sine Kræf
ter, og den har derfor indskrænket sig til den sidste
Scene, hvor Lidenskaben i Don Juan lettest maatte
blive synlig i det pantomimiske Muskelspil. Følgen heraf
er igjen, at Don Juan ikke fremstilles efter sin væsentlige
Lidenskab, men efter det Tilfældige, og Plakaten til en
saadan Forestilling indeholder altid Mere end Stykket;
den indeholder nemlig, at det er Don Juan, Forføreren
Don Juan, hvorimod Balletten nærmest kun fremstiller
Fortvivlelsens Qvaler, hvis Udtryk, forsaavidt dette kun
skal være pantomimisk, han har tilfælles med mange
andre Fortvivlede. Det Væsentlige i Don Juan kan
ikke fremstilles i Ballet, og Enhver føler lettelig, hvor
latterligt det vilde blive, at see Don Juan besnære en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free