- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
116

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

116
stille os Don Juan i hans forførende, skjøndt lidet for
føreriske Virksomhed, er Scenen med Charlotte. Men
at sige til en ung Bondepige, at hun er smuk, at hun
har spillende Øine, at bede hende vende sig om, for at
betragle hendes Skabning, det forraader ikke noget Ual
mindeligt hos Don Juan, men en liderlig Karl, der be
tragler en ung Pige som en Pranger en Hest. Comisk
Virkning kan man gjerne indrømme Scenen, og forsaa
vidt den kun skulde have det, vilde jeg ikke omtale den
her. Men da dette hans notoriske Forsøg staaer i intet
Forhold til de mange Historier, han maa have havt, saa
bidrager atter denne Scene direkte eller indirekte til at
vise det Ufuldkomne i Comedien. Moliére synes at
have villet gjøre noget Mere af ham, synes at have
villet vedligeholde det Ideale i ham, men han mangler
Mediet, og derfor falder Alt, hvad der virkelig foregaaer,
noget übetydeligt. Overhovedet kan man sige, at i Mo
lieres Don Juan faae vi kun historisk at vide, at han
er Forfører; dramatisk seer man det ikke. Den Scene,
hvor han viser sig i mest Activitet, er Scenen med
Charlotte og Mathurine, hvor han holder begge op
med Snak og bestandig bilder hver især ind, at det er
hende, han har lovet at ægte. Men det, der her be
skjæftiger vor Opmærksomhed, er ikke hans forførende
Kunst, men en ganske almindelig Theater-Intrigue.
Hvad her er blevet udviklet kan jeg maaskee til
Slutning belyse ved at tåge Hensyn til en Bemærkning,
man ofte har gjort, at Molieres Don Juan er mere
moralsk end Mozarts. Dette er imidlertid netop, nåar
det forstaaes rigligt, en Lovtale over Operaen. I Ope
raen er der ikke blot Snak om en Forfører, men Don
Juan er en Forfører, og man kan ikke negte, at Musi
ken i sine Enkeltheder ofte kan være forførerisk nok.
Saaledes skal det imidlertid være; og dette er netop
dens Storhed. Derfor at sige, at Operaen er umoralsk,
er en Taabelighed, som ogsaa kun hidrører fra Folk.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free