- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
118

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

118
af Don Juan er ikke gjennemtrængl af een Tanke, men
opløst i mange. For ham er Don Juan en Forfører.
Men allerede denne Kategori er übestemt, og dog maa
det være bestemt, i hvilken Forstand han er det, som
jeg ogsaa har forsøgt at gjøre det. Om denne Forfører
siges der nu en Mængde i og for sig sande Ting: men
da almindelige Forestillinger her meget for meget faae
Lov at raade, bliver en saadan Forfører let saa reflekte
ret, at han ophører at være absolut musikalsk. Han
gjennemgaaer Stykket Scene for Scene, hans Referat er
frisk gjennemsyret af hans Individualitet, paa enkelte
Steder maaskee lidt for meget. Naar dette er skeet, da
følger ofte sympathetiske Udgydelser over, hvor skjønt
og rigt og mangfoldigt Mozart har udtrykt Alt dette.
Men denne lyriske Glæde over Mozarts Musik er for
lidt, og hvor godt den end klæder Manden, og hvor
skjønt den end veed at udtrykke sig, Mozarts Don
Juan bliver ved denne Opfattelse ikke anerkjendt i sin
absolute Gyldighed. Til denne Anerkjendelse er det, at
jeg stræber Tien, fordi denne Anerkjendelse er identisk
med den rette Indsigt i, hvad der udgjør denne Under
søgelses Gjenstand. Det er derfor ikke min Hensigt at
gjøre den hele Opera til Gjenstand for Betragtningen,
men vel Operaen i dens Heelhed, ikke særskilt at omtale
dens enkelte Dele, men saavidt muligl i Betragtningen at
incorporere dem, ikke at see dem ud af Forbindelsen med
det Hele, men ind i denne.
I et Drama samler ganske naturligt Hovedinteressen
sig om hvad man kalder Helten i Stykket; de øvrige
Personer indtage i Forhold til ham kun en underordnet og
relativ Betydning. Jo mere imidlertid den indre Re
flexion i Dramaet trænger igjennem med sin adskillende
Magt, desto mere antage ogsaa Bipersonerne en vis re
lativ Absoluthed, om jeg saa tør sige. Dette er ingen
lunde en Feil, men tvertimod et Fortrin, ligesom den Be
traglning af Verden, der kun kan øine de enkelte frem

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free