- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
119

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

119
ragende Individer og disses Betydning i Verdensudvik
lingen, men ikke bliver de subalterne våer, vel i en vis
Forstand staaer høiere, men er lavere end den, der seer
det Mindre med i dets ligesaa store Gyldighed. Drama
tikeren vil dette kun lykkes for i samme Grad som der
intet Incommensurabelt bliver tilbage, Intet af den Stem
ning, hvoraf Dramaet fremgaaer, det vil sige, Intet af
den Stemning qua Stemning, men Alt er omsat i den
dramatiske hellige Møntsort: Handling og Situation. I
samme Grad som dette lykkes Dramatikeren, i samme
Grad vil ogsaa det Totalindtryk, hans Værker efterlader,
mindre være en Stemning end en Tanke, en Idee. Jo
mere Totalindtrykket af et Drama er en Stemning, jo
mere kan man være sikker paa, at Digteren selv har
anet det i Stemningen og successivt ladet det blive til
deraf, ikke grebet det i Ideen og ladet denne dramatisk
udfolde sig. Et saadant Drama lider da af en abnorm
Overvægt af det Lyriske. Dette er en Feil ved et
Drama, men ingenlunde en Feil ved en Opera. Det, som
bevarer Eenheden i Operaen, er den Grundtone, der
hærer det Hele.
Hvad her er sagt om den dramatiske Totalvirkning
gjælder igjen om Dramaets enkelte Dele. Skulde jeg
mecl eet Ord betegne Dramaets Virkning, forsaavidt denne
er forskjellig fra den, enhver anden Diglart fremkalder,
saa vilde jeg sige: Dramaet virker ved det Samtidige.
I Dramaet seer jeg de udenfor hinanden staaende Mo
menter sammen i Situationen, Handlingens Eenhed. Jo
mere nu de discrete Momenter ere udsondrede, jo dybere
den dramatiske Situation er gjennemreflekteret, desto
mindre vil den dramatiske Eenhed være en Stemning,
desto mere vil den være en bestemt Tanke. Men lige
som Operaens Totalitet ikke kan være saaledes gjennem
reflekteret, som det er Tilfældet i det egentlige Drama,
saaledes er dette ogsaa Tilfældet med den musikalske
Situation. der vel er dramatisk men dog har sin Eenhed

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free