- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs-Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
120

(1894-1895) [MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

120
i Stemningen. Den musikalske Situation har det Sam
tidige ligesom enhver dramatisk Situation, men Kræfternes
Virksomhed er en Samlyden, en Samstemmen, er Har
moni, og Indtrykket af den musikalske Situation er den
Eenhed, som tilveiebringes ved at høre sammen, hvad
der lyder sammen. Jo mere Dramaet er gjennemreflek
teret, desto mere er Stemningen forklaret til Handling.
Jo mindre Handling, jo mere er det lyriske Moment over
veiende. Dette er i Operaen ganske i sin Orden. Ope
raen har ikke saa meget Charakteerskildring og Handling
til sit immanente Formaal, dertil er den ikke reflekteret
nok. I Operaen finder derimod den ureflekterede, sub
stantielle Lidenskab sit Udtryk. Den musikalske Situa
tion ligger i Stemningens Eenhed, i den discrete Stemme
fleerhed. Dette er netop det Eiendommelige ved Musiken,
at den kan bevare Stemmefleerheden i Stemningens Een
hed. Naar man i daglig Tale nævner det Ord Stemme
fleerhed, saa betegner man gjerne derved en Eenhed,
der er det endelige Resultat; i Musiken er det ikke saa
ledes Tilfældet.
Den dramatiske Interesse fordrer en rask Fremad
skriden, en bevæget Takt, hvad man kunde kalde Faldets
immanent voxende Hurtighed. Jo mere Dramaet er
gjennemtrængt af Reflexionen, desto mere ustandset
haster det frem. Er derimod det lyriske eller det episke
Moment eensidigl overveiende, saa yttrer det sig i en
vis Bedøven, der lader Situationen indslumre, der gjør
den dramatiske Proces og Fortgang træg og besværlig.
I Operaens Væsen ligger ikke denne Hasten, for den er
en vis Dvælen eiendommelig, en vis Sig-Udbreden i Tid
og Rum. Handlingen har ikke Faldets Hurtighed eller
dets Retning, men bevæger sig mere horizontalt. Stem
ningen er ikke sublimeret i Charakteer og Handling.
Som en Følge deraf kan Handlingen i en Opera kun
være umiddelbar Handling.
Anvende vi det her Udviklede paa Operaen Don

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:43:04 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free