- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
121

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

121
Juan, saa vil det give os Anledning til at see den i
dens sande classiske Gyldighed. Don Juan er Helten
i Operaen, paa ham samler Hovedinteressen sig; dog
ikke blot dette, men han giver alle de andre Personer
Interesse. Dette maa imidlertid ikke tåges i nogen ud
vortes Forstand, men det er netop Hemmeligheden i
denne Opera, at Helten deri tillige er Kraften i de øvrige
Personer, Don Juans Liv er Livsprincipet i dem. Hans
Lidenskab sætter de andres Lidenskab i Bevægelse, hans
Lidenskah gjenlyder overalt, den gjenlyder i og bærer
Commandantens Alvor, Elviras Vrede, Annas Had,
Ottavios Vigtighed, Zerlines Angst, Mazettos For
bittrelse, Leporellos Forvirring. Som Helten i Operaen
er Don Juan Stykkets Nævner, han giver det som
Helten i Almindelighed dets Navn, men han er Mere,
han er, om jeg saa maa sige, General-Nævner. Al anden
Existents er i Forhold til hans kun en deriveret. Fordrer
man nu af en Opera, at dens Eenhed er en Grundtone,
saa vil man let indsee, at der ikke lader sig tænke
nogen fuldkonmere Opgave for en Opera end Don Juan.
Grundtonen kan nemlig være et i Forhold til Stykkets
Kræfter Tredie, der bærer disse. Som Exempel paa en
saadan Opera vilde jeg anføre Den hvide Dame; men en
saadan Eenhed er i Forhold til Operaen en yderligere Be
stemmelse af det Lyriske. I Don Juan er Grundtonen
ingen anden end Grundkraften i selve Operaen, denne er
Don Juan, men han er igjen — netop fordi han ikke
er Charakteer men væsentlig Liv — absolut musikalsk.
De øvrige Personer i Operaen ere heller ikke Charak
terer men væsentlig Lidenskaber, der ere satte ved
Don Juan, og forsaavidt igjen blive musikalske. Som
nemlig Don Juan omslynger Alle, saaledes slynge disse
sig igjen om Don Juan, de ere de udvortes Conse
qventser, hans Liv bestandig sætter. Det er denne Don
Juans musikalske Livs absolute Centralitet i Operaen,
der gjør, at den udøver en Illusionens Magt som ingen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free