- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
126

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

126
Hurtighed, som i Drama, at Situationen gjerne her maa
udbrede sig en lille Smule. Imidlertid maa dette dog
ikke udarte til en idelig Standsning. Som et Exempel
paa den sande Midte kan jeg udhæve den Situation, jeg
nys omtalte, ikke som om dette var den eneste i Don
Juan, eller den fuldkomneste, tværtimod, de ere alle
saaledes og alle fuldkomne, men fordi Læseren nærmest
har den i Erindring. Og dog, her nærmer jeg mig et
misligt Punkt; thi jeg tilstaaer det, der er to Arier, der
maae bort, der, hvor fuldendte de end ere i sig, dog
virke forstyrrende, virke retarderende. Jeg vilde gjerne
gjøre en Hemmelighed deraf, men det kan nu ikke
hjælpe, Sandheden maa for en Dag. Tager man dem
bort, saa er alt det Øvrige lige fuldendt. Den ene
er Ottavios, den anden Annas, de ere begge mere
Concertnummere end dramatisk Musik, som overhovedet
Ottavio og Anna er meget for übetydelige Personer til
at turde standse Gangen. Naar man tager dem bort,
saa har forøvrigt Operaen fuldkommen musikalsk-drama
tisk Hurtighed, fuldkommen som ingen Anden.
Det vilde vel lønne Umagen, stykkeviis at gjennem
gaae hver enkelt Situation, ikke for at ledsage den med
Udraabstegn, men for at vise dens Betydning, dens Gyl
dighed som musikalsk Situation. Dette ligger imidlertid
udenfor nærværende lille Undersøgelses Grændse. Her
var det især af Viglighed at fremhæve Don Juans
Centralitet i den hele Opera. Noget Lignende gjentager
sig med Hensyn til de enkelte Situationer.
Hiin omtalte Don Juans Centralitet i Operaen vil
jeg lidt nærmere belyse ved at betragte de øvrige Per
soner i Stykket i Forhold til ham. Ligesom i et Sol
system de mørke Legemer, der modtage deres Lys fra
den centrale Sol, bestandig kun ere halv lyse, lyse nem
lig paa den Side, der vender mod Solen, saaledes er det
Tilfældet med Personerne i dette Stykke, kun det Livs-
Moment, den Side, der vender mod Don Juan, er belyst,.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free