- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs-Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
127

(1894-1895) [MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

127
forøvrigt ere de dunkle og uigjennemsiglige. Dette maa
ikke tåges i den indskrænkede Forstand, som om hver
af disse Personer var en eller anden abstrakt Lidenskab,
som om Anna f. Ex. var Had, Zerline Letsind. Slige
Smagløsheder har allermindst hjemme her. Lidenskaben
i den Enkelte er concret, men concret i sig selv, ikke
concret i Personligheden, eller, for at udtrykke mig be
stemtere, det Øvrige i Personligheden er slugt af denne
Lidenskab. Dette er nu absolut rigligt, fordi det er en
Opera, vi have med at gjøre. Denne Dunkelhed, denne deels
sympathetiske , deels antipathetiske hemmelighedsfulde
Communication mecl Don Juan, gjør dem samtlige musi
kalske og bevirke, at den hele Opera samlyder i Don
Juan. Den eneste Figur i Stykket, der synes at gjøre
en Undtagelse, er naturligviis Commandanten; men
derfor er det ogsaa saa viselig indrettet, at han til en
vis Grad ligger udenfor eller begrændser Stykket; jo
mere Commandanten blev trukket frem, jo mere vilde
Operaen ophøre at være absolut musikalsk. Han er
derfor bestandig holdt i Baggrunden og saa taaget som
mulig. Commandanten er den kraftfulde Forsætning og*
den djærve Eftersætning, mellem hvilke Don Juans Mellem
sætning ligger, men denne Mellemsætnings rige Indhold
er Operaens Gehalt. Kun to Gange træder Commandanten
op. Første Gang er det Nat; det er i Baggrunden af
Theatret, man kan ikke see ham, men hører ham falde
for Don Juans Kaarde. Allerede der er hans Alvor, der
kun viser sig desto stærkere ved Don Juans parodierende
Spot, Noget, Mozart fortræffeligt har udtrykt i Musiken,
allerede der er hans Alvor for dyb til at tilhøre et Men
neske; han er Aand, før han døer. Anden Gang viser
han sig som Aand, og Himlens Tordenstemme lyder i
hans alvorlige høitidelige Røst, men ligesom han selv
er forklaret, saaledes er hans Røst forklaret til noget
Mere end en menneskelig Stemme; han taler ikke mere.
han dømmer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:43:04 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0153.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free