- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
135

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

135
erindret om den Forskjel, der er mellem en dramatisk
og en musikalsk dramatisk Situation. I Dramaet taales
ikke Snak, der fordres Handling og Situation. I Operaen
er der en Hvilen i Situationen. Men hvad gjør da denne
Situation til en musikalsk Situation? Det er tidligere
hlevet udhævet, at Leporello er en musikalsk Figur,
og dog er det ikke ham , der bærer Situationen.
Hvis saa var, vilde hans Arie være en Analogi til
Sg a nar els Monolog, om det end derfor blev lige
vist, at en saadan Qvasi-Situation bedre gaaer an i
Operaen end i Dramaet. Det, der gjør Situationen
musikalsk, er Don Juan, som er indenfor. Pointet
ligger ikke i Leporello, som nærmer sig, men i Don Juan,
som man ikke seer — men som man hører. Nu kunde
man vel indvende: man hører jo ikke Don Juan. Dertil
vilde jeg svare: jo man gjør, thi han gjenlyder i Lepo
rello. Jeg skal til den Ende gjøre opmærksom paa de
Overgange {vuol star clentro colla bella), hvor Leporello
aabenbart reproducerer Don Juan. Men selv om dette
ikke var Tilfældet, saa er dog Situationen saaledes lagt
an, at man uvilkaarlig faaer Don Juan med, at man
glemmer Leporello, som staaer udenfor, over Don Juan.
som er indenfor. Overhovedet har Mozart med ægte
Genialitet ladet Leporello reproducere Don Juan, og
derved opnaaet to Ting, den musikalske Virkning, at
man overalt, hvor Leporello er alene, hører Don Juan,
og den parodiske Virkning, at man, nåar Don Juan er
med tilstede, hører Leporello repetere ham og dermed
uhevidst parodiere ham. Som Exempel herpaa vil jeg
anføre Slutningen af Ballet.
Spørger man, hvilket Moment der er det mest
episke i Operaen, saa er Svaret let og utvivlsomt, det
er Leporellos anden Arie, Listen. I det Foregaaende
er det allerede udhævet, ved at sammenligne denne Arie
med den tilsvarende Monolog hos Moliére, hvilken
absolut Betydning Musiken har, at Musiken netop der

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free