- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
136

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

136
ved, at den lader os høre Don Juan, hører Variationerne
i ham, fremkalder den Virkning, som Ordet eller Repliken
ikke er istand til. Her bliver det af Vigtighed at frem
hæve Situationen og det Musikalske i den. Se vi os nu
om paa Skuepladsen, da bestaaer det sceniske Ensemble
af Leporello, Elvira og den troe Tjener. Den utroe
Elsker er derimod ikke tilstede, han er nemlig, som
Leporello træffende udtrykker sig — „han er borte."
Det er en Virtuositet, Don Juan er i Besiddelse af, han
er og — saa er han borte, og han bliver (for sig selv
nemlig) ligesaa heleiligt borte som en Jeronimus
kommer beleiligt. Da det nu er vitterligt, at han er
borte, saa kunde det synes underligt, at jeg omtaler
ham og paa en Maade fører ham med ind i Situationen :
ved nærmere Overveielse vil man maaskee tinde det
ganske i sin Orden og her see et Exempel paa, hvor
nøie efter Ordet det maa tåges, at Don Juan er alle
stedsnærværende i Operaen; thi dette kan dog neppe
stærkere betegnes end ved at gjøre opmærksom paa, at
selv nåar han er borte er han tilstede. Dog, vi ville
nu lade ham være borte, da vi senere ville faae at see,
i hvilken Betydning han er tilstede. Derimod ville vi
betragle de tre Personer paa Scenen. At Elvira er
tilstede bidrager naturligviis til at frembringe en Situa
tion; thi det gik ikke an at lade Leporello til egen Tids
fordriv oprulle Listen; men hendes Stilling bidrager
tillige til at gjøre Situationen piinlig. Man kan over
hovedet ikke negle, at den Spot, der stundom drives
med Elviras Kjærlighed, næsten er grusom. Saaledes i
anden Act, hvor hun i det afgjørende Øieblik, da Ottavio
endelig har faaet Mod i Brystet og Kaarden ud af Skeden
for at myrde Don Juan, styrter sig imellem og nu op
dager, at dette ikke er Juan men Leporello, en For
skjel, Mozart saa stærkt har betegnet ved et vist
klynkende Bræg. Saaledes er der i vor Situation og
noget Smertelig! i, at hun skal være tilstede for at vide,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free