- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
147

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Det antike Tragiskes Reflex i det moderne Tragiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

147
bliver ansvarlig; tilsidst ender det naturligviis med, at
Væglerne eller Gadecommissairerne blive ansvarlige.
Var ikke denne Ansvarets omvendte Historie en passende
Opgave for Aristophanes! Og paa den anden Side,
hvorfor er Regjeringen og de Regjerende saa bange for
at paatage sig Ansvaret, uden fordi de frygte et Angrebs-
Parti, som selv igjen bestandig! gjennem en lignende
Scala skyder Ansvaret fra sig? Naar man nu tænkte
sig disse to Magter ligeoverfor hinauden, men ikke istand
til at faae fat paa hinauden, fordi den ene bestandigt
forsvandt for den anden, den ene blot figurerede for den
anden, vilde et saadant Anlæg vistnok ikke være uden
comisk Kraft. Dette viser jo tilstrækkeligt. at det, der
egentlig sammenholder Staten, er opløst, men den derved
bevirkede Isolation er naturligviis comisk, og det Comiske
ligger i, at Subjektiviteten som den blotte Form vil
gjøre sig gjældende. Enhver isoleret Personlighed bliver
altid comisk derved, at han vil gjøre sin Tilfældighed
gjældende ligeoverfor Udviklingens Nødvendighed. Det
vilde upaatvivlelig indeholde den dybeste Comik at lade
et tilfældigt Individ faae den universelle Idee, at ville
være hele Verdens Befrier. Derimod er Christi Frem
træden i en vis Forstand (i en anden Forstand er den
nemlig uendelig meget Mere) den dybeste Tragedie, fordi
Christus kom i Tidens Fylde og, hvad jeg med Hensyn
til det Følgende især maa udhæve, bar al Verdens Synd.
Som bekjendt angiver Aristoteles som Kilde for
Handlingen i Tragedien to Ting, åinvom xal rj&og, men
hemærker tillige, at Hovedsagen er n-kog, og Individerne
handle ikke for at fremstille Charakterer, men disse blive
for Handlingens Skyld optagne. Man vil her let be
mærke en Afvigelse fra den nyere Tragedie. Det, der
nemlig er det Eiendommelige for den antike Tragedie,
er, at Handlingen ikke blot fremgaaer af Charakteren.
at Handlingen ikke er subjektiv reflekteret nok, men at
Handlingen selv har en relativ Tilsætning af Liden. Dem

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0173.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free