- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
149

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Det antike Tragiskes Reflex i det moderne Tragiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

149
af stor Betydning, den forskjellige Art af tragisk Skyld.
Aristoteles fordrer, som bekjendt, at den tragiske Helt
skal have d/uaQTia. Men ligesom Handlingen i dengræske
Tragedie er en Mellemting mellem Handlen og Liden,
saaledes er Skylden det ogsaa, og deri ligger den
tragiske Collision. Jo mere derimod Subjektiviteten
bliver reflekteret, jo mere pelagiansk man seer Individet
ene overladt til sig selv, desto mere ethisk bliver
Skylden. Imellem disse to Extremer ligger det Tragiske.
Har Individet slet ingen Skyld, saa er den tragiske
Interesse ophævet, thi den tragiske Collision er i saa
Fald enerveret; har han derimod absolut Skyld, saa
interesserer han os ikke mere tragisk. Det er derfor
vistnok en Misforstaaelse af det Tragiske, nåar vor Tid
stræber hen til at lade alt det Skjæbnesvangre trans
substantiere sig i Individualitet og Subjektivitet. Man
vil ikke vide Noget af Heltens Fortid at sige, man
vælter hele hans Liv paa hans Skuldre som hans egen
Gjerning, gjør ham tilregnelig for Alt, men derved for
vandler man ogsaa hans æsthetiske Skyld til en ethisk.
Den tragiske Helt bliver saaledes slet, det Onde bliver
egentlig den tragiske Gjenstand, men det Onde har ingen
æsthetisk Interesse og Synd er ikke et æsthetisk Ele
ment. Denne misforstaaede Stræben har nu vistnok sin
Grund i hele Tidens Arbeiden hen til det Comiske. Det
Comiske ligger netop i Isolationen; nåar man nu indenfor
denne vil gjøre det Tragiske gjældende, saa faaer man
det Onde i dets Slethed, ikke den egenlig tragiske
Brøde i dens tvetydige Uskyldighed. Det er ikke
vanskeligt, nåar man seer sig om i den nyere Litteratur,
at tinde Exempler. Saaledes er egentlig det i mange
Maader saa geniale Værk af Grabbe: Faust und
Don Juan, bygget paa det Onde. For imidlertid ikke
at argumentere af et enkelt Skrift, vil jeg hellere vise
det i hele Samtidens almindelige Bevidsthed. Naar man
vilde fremstille et Individ, som ulykkelige Barndoms

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free