- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
154

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Det antike Tragiskes Reflex i det moderne Tragiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

154
er den græske Sorg, derfor er den paa eengang saa
mild og saa dyb. Naar en Ældre derimod seer en Yngre,
et Barn, lide, saa er Smerten større, Sorgen mindre.
Jo mere Forestillingen om Skyld træder frem, desto
større er Smerten, desto mindre dyb Sorgen. Anvender
man nu dette paa Forholdet mellem den antike og
den moderne Tragedie, saa maa man sige: i den antike
Tragedie er Sorgen dybere, og i den Bevidsthed, som
svarer hertil, er Sorgen dybere. Det maa nemlig be
standig erindres, at det ikke ligger i mig, men det ligger
i Tragedien, og at jeg, for ret at forstaae den dybe Sorg
i den græske Tragedie, maa leve mig ind i den græske
Bevidsthed. Det er derfor vistnok ofte kun Eftersnakken,
nåar saa mange beundre den græske Tragedie; thi saa
ledes er det aabenbart, at vor Tid idetmindste ikke har
stor Sympathi for Det, der egentlig er den græske Sorg.
Sorgen er dybere, fordi Skylden har den æsthetiske
Tvetydighed. I den nyere Tid er Smerten større. Det
er forferdelig! at falde i den levende Guds Haand, det
kunde man sige om den græske Tragedie. Gudernes
Vrede er forferdelig, men dog er Smerten ikke saa stor
som i den moderne Tragedie, hvor Helten lider hele sin
Skyld, er sig selv gjennemsiglig i sin Lidelse af sin
Skyld. Her gjælder det nu i Lighed med den tragiske
Skyld at vise, hvilken Sorg der er den sande æsthetiske
Sorg og hvilken den sande æsthetiske Smerte. Den
bittreste Smerte er nu aabenbart Angeren, men Angeren
har ethisk, ikke æsthetisk Realitet. Den er den bittreste
Smerte, fordi den har hele Skyldens totale Gjennem
sigtighed, men netop paa Grund af denne Gjennemsigtig
hed interesserer den ikke æsthetisk. Angeren har en
Hellighed, som fordunkler det Æsthetiske, den vil ikke
sees, allermindst af Tilskueren, og fordrer en ganske
anden Art af Selvvirksomhed. Vel har den nyere
Comedie stundom bragt Angeren paa Scenen, men det
viser kun Uforstand hos Forfatteren. Man har vel

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0180.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free