- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
155

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Det antike Tragiskes Reflex i det moderne Tragiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

155
erindret om den psychologiske Interesse, det kan have
at see Angeren skildret, men den psychologiske Interesse
er atter ikke den æsthetiske. Dette hører med til den
Forvirring, der i vor Tid paa saa mange Maader gjør
sig gjældende: man søger en Ting der, hvor man ikke
skulde søge den, og hvad værre er, man finder den,
hvor man ikke skulde tinde den; man vil opbygges i
Theatret, æsthetisk paavirkes i Kirken, man vil om
vendes af Romaner, nyde Opbyggelsesskrifter, man vil
have Philosophien paa Prædikestolen og Præsten paa
Kathedret. Denne Smerte er altsaa ikke den æsthetiske
Smerte, og dog er det aabenbart den, den nye Tid ar
beider hen paa som den høieste tragiske Interesse. Her
viser det samme sig igjen med Hensyn til den tragiske
Skyld. Vor Tid har tabt alle substantielle Bestemmelser
af Familie, Stat, Slægt; den maa ganske overlade det
enkelte Individ til sig selv, saaledes, at dette i strengere
Forstand bliver sin egen Skaber, dets Skyld er altsaa
S}Tnd, dets Smerte Anger; men hermed er det Tragiske
hævet. Ogsaa den i strengere Forstand lidende Tragedie
har egentlig tabt sin tragiske Interesse, thi den Magt,
hvorfra Lidelsen kommer, har tabt sin Betydning, og
Tilskueren raaber: hjælp Dig selv og Himlen skal hjælpe
Dig; mecl andre Ord: Tilskueren har tabt Medlidenheden.
men Medlidenheden er saavel i subjektiv som objektiv
Forstand det egentlige Udtryk for det Tragiske.
For Tydelighedens Skyld vil jeg nu, inden jeg videre
udfører det her Udviklede, først lidt nærmere bestemme
den sande æsthetiske Sorg. Sorgen har den modsatte
Bevægelse af den, Smerten har; nåar man ikke ved
Conseqventsmageri vil fordærve det — Noget, jeg ogsaa
paa en anden Maade skal forhindre — kan man sige:
jo mere Uskyld, jo dybere Sorg. Vil man urgere det,
saa vil man hæve det Tragiske. Et Moment af Skyld
bliver der altid tilbage, men dette Moment er egentlig
ikke subjektiv reflekteret; derfor er Sorgen i den græske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free