- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
167

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Det antike Tragiskes Reflex i det moderne Tragiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

167
Smerten i sin Eensomhed, saa er dette jo uegentligt, at
hun er alene, men netop derfor er Smerten først ret
egentlig.
Hvad nu den tragiske Skyld angaaer, da ligger den
paa den ene Side i det Faktum, at hun begraver Brode
ren, deels ligger den i Contexten med Faderens sørgelige
Skjæbne, der underforstaaes fra de tvende foregaaende
Tragedier. Her staaer jeg nu atter ved den besynder
lige Dialektik, der sætter Slægtens Brøde i Forhold til
Individet. Dette er det Nedarvede. Dialektik tænker
man sig i Almindelighed temmelig abstrakt, man tænker
nærmest paa de logiske Bevægelser. Livet vil imidlertid
snart lære En, at der gives mange Arter af Dialektik,
at næsten enhver Lidenskab har sin egen. Den Dialektik
derfor, der sætter Slægtens eller Familiens Brøde i For
bindelse med det enkelte Subjekt, saaledes at dette ikke
blot lider derunder — thi dette er en Natur-Conseqvents,
som man forgjæves vilde søge at forhærde sig imod —
men bærer Skylden med, participerer i denne, denne
Dialektik er os fremmed, har intet Nødende for os. Vil
man imidlertid tænke paa en Gjenfødelse af det antike
Tragiske, saa maa ethvert Individ være betænkt paa sin
egen Gjenfødelse, ikke blot i aandelig Forstand, men i
endelig Forstand, af Familiens og Slægtens Modersliv.
Den Dialektik, der sætter Individet i Forbindelse med
Familie og Slægt, er ingen subjektiv Dialektik, thi denne
hæver netop Forbindelsen og Individet ud af Sammen
hænget; den er en objektiv Dialektik. Den er væsentlig
Pieteten. At bevare denne kan ikke ansees for nogen
Skade for Individet. Man lader i vor Tid noget gjælde
i Naturforhold, som man ikke vil lade gjælde i Aands
forhold. Saa isoleret vil man dog ikke være, saa una
turlig, at man ikke vil betragte Familien som et Heelt,
hvorom man maa sige, at nåar eet Lem lider, saa lide
de alle. Det gjør man uvilkaarligt, og hvorfor er vel
ellers det enkelte Individ saa bange for, at et andet Lem

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free