- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
179

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4. Skyggerids

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

179
rystede Bjergene af sig og Staterne og Culturens Frem
bringelser og Menneskenes kløgtige Paafund, gid den
brød frem med det sidste forferdelige Hviin, der sikkrere
end Dom-Trompeten forkynder Alts Undergang, gid den
rørte sig og henhvirvlede denne nøgne Klippe, paa
hvilken vi staae, saa let som et Fnug for Aanden i dens
Næse. — Dog, Natten seirer og Dagen forkortes og
Haabet voxer! Saa fylder da endnu en Gang Glassene,
kjære Drikkebrødre, med dette Bæger hilser jeg Dig,
Alts evige Moder, tause Nat! Fra Dig kom Alt, til Dig
vender Alt igjen tilbage. Saa forbarme Du Dig atter
over Verden, saa oplade Du Dig igjen for at indsamle
Alt og gjemme os alle velforvarede i Dit Moderliv! Dig
hilser jeg, mørke Nat, jeg hilser Dig som Seierherre, og
dette er min Trøst, thi Du forkorter Alt, Dagen og
Tiden og Livet og Erindringens Møisommelighed i evig
Glemsel !
Siden den Tid da Lessing ved sin berømte Af
handling Laokoon afgjorde Grændsestridighederne mel
lem Poesie og Kunst, kan det vel ansees for et Resultat,
der eenstemmigen anerkjendes af alle Æsthetikere, at
Forskjellen er den, at Kunsten ligger i Rummets, Poe
sien i Tidens Bestemmelse, at Kunsten fremstiller det
Hvilende, Poesien det Bevægelige. Hvad der derfor skal
blive Gjenstand for kunstnerisk Fremstilling maa have
den stille Gjennemsigtighed, at det Indre hviler i et til
svarende Ydre. Jo mindre dette er Tilfældet, desto
vanskeligere bliver Opgaven for Kunstneren, indtil den
Forskjel gjør sig gjældende, der lærer ham, at det slet
ingen Opgave er for ham. Anvende vi, hvad her ikke
er fremsat, men løst henkastet, paa Forholdet mellem
Sorg og Glæde, saa vil man let indsee, at Glæden langt
lettere lader sig kunstnerisk fremstille end Sorgen. Der

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free