- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
191

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4. Skyggerids

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

191
Værdi, da det ikke blev skjønt, men sandt. Man maatte
da betragte disse Billeder ligesom man betragter Sekund
viseren paa et Uhr; Værket seer man ikke, men den
indre Bevægelse yttrer sig bestandig derved, at det
Udvortes bestandig forandres. Men denne Foranderlig
hed kan ikke kunstnerisk fremstilles, og dog er den
Pointet i det Hele. Naar saaledes ulykkelig Kjærlighed
har sin Grund i et Bedrag, saa er Smerten og Lidelsen
denne, at Sorgen ikke kan finde sin Gjenstand. Er Be
draget beviist, og har den Paagjældende indseet at det
er et Bedrag, saa er Sorgen vel ikke ophørt, men saa
er den en umiddelbar Sorg, ikke en reflekteret Sorg.
Man seer let den dialektiske Vanskelighed, thi hvad
sørger hun over? Var han en Bedrager, saa var det
jo godt at han forlod hende, jo før jo hellere, hun
skulde snarere glæde sig derover og sørge over, at hun
har elsket ham; og dog er det en dyb Sorg, at han
var en Bedrager. Men dette, om det er et Bedrag, det
er Uroen i Sorgens perpetuum mobile. At tilveiebringe
Vished for det udvortes Faktum, at et Bedrag er et Be
drag, er allerede saare vanskeligt, og dog er Sagen
ingenlunde færdig dermed, eller Bevægelsen standset.
Et Bedrag er nemlig for Kjærligheden et absolut Para
dox, og deri ligger Nødvendigheden af en reflekteret
Sorg. Kjærlighedens forskjellige Faktorer kunne i den
Enkelte være sammenarbeidede paa høist forskjellig
Maade, og Kjærligheden saaledes i den Ene ikke være
den samme som i den Anden ; det Egoistiske kan være
mere overveiende, eller det Sympalhetiske ; men hvor
ledes end Kjærligheden er, saavel for dens enkelte
Momenter som for det Totale, er et Bedrag et Paradox,
den ikke kan tænke, og som den dog endelig vil tænke.
Ja var enten det Egoistiske absolut tilstede eller det
Sympathetiske, saa er Paradoxet hævet, det er, Individet
er i Kraft af det Absolute ude over Reflexionen, det
tænker vel ikke Paradoxet i den Forstand, at det ved

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0217.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free