- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs-Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
254

(1894-1895) [MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 6. Den første Kjærlighed, Lystspil i een Akt af Scribe, oversat af J. L. Heiberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

254
for at det, der er blevet en indvortes Bestemmelse, og
saa kan blive en udvortes, behøve et Moment mere: det
er hvad man maa kalde Anledningen. Idet nemlig
Musen har kaldet ad dem, har hun vinket dem bort
fra Verden, og de lytte nu blot til hendes Stemme, og
Tankens Rigdom aabner sig for dem. men saa over
mægtigt, at skjøndt hvert Ord staaer tydelig! og levende,
det dog er dem, som det ikke var deres Eiendom. Naar
da Bevidstheden er kommen saavidt til sig selv igjen, at
den eier det hele Indhold, saa er det Øieblik der, som i
sig indeholder Muligheden af den egentlige Tilblivelse,
og dog mangler der Noget; Anledningen nemlig mangler,
der, om man saa vil, er ligesaa nødvendig, skjøndt i en
anden Forstand uendelig übetydelig; saaledes har det
behaget Gliderne at knytte de største Modsætninger sam
men. Dette er en Hemmelighed, som Virkeligheden har,
Jøder en Forargelse og Græker en Daarskab. Anled
ningen er altid det Tilfeldige, og dette er det uhyre
Paradox, at det Tilfeldige er absolut aldeles ligesaa
nødvendigt som det Nødvendige. Anledningen er ikke
i ideel Forstand det Tilfeldige, saaledes som nåar jeg i
logisk Betydning tænker det Tilfeldige ; men Anledningen
er i Betydning af Fetischisme del Tilfeldige, og dog i
denne Tilfældighed det Nødvendige.
Med Hensyn til, hvad man i Handel og Vandel
kalder Anledning, hersker der nu en stor Forvirring.
Deels seer man nemlig for Meget, deels for Lidet deri.
Enhver Produktivitet, der ligger i Trivialitetens Bestem
melse — og, Gud bedre det, denne Produktivitet hører
især til Dagens Orden — overseer lige meget Anled
ningen og Begeistringen. Derfor mener ogsaa en saadan
Produktivitet, hvad man kan indrømme den, at den pas
ser lige godt til alle Tider. Den overseer derfor reent
Betydningen af Anledning, det vil sige. den seer i Alt
en Anledning, den er som et snaksomt Menneske, der i
de mest modsatte Ting seer en Anledning, ligesaa godt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enteneller/1/0280.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free